čtvrtek 21. srpna 2008

Ukázky z připravované knihy Příběhy pohlednic

POHLEDNICE S T.G.M.


Nakonec i my, sběratelé, musíme uznat, že na světě jsou lidé, kteří si oslovení mistře plně zaslouží. Takovým člověkem byl můj strýček Karel Talián, zednický mistr z Mníšku pod Brdy. Zedník, který končil svou kariéru mistra opravami Pražského hradu.
Nedávno mi jeho syn, právník a také vá
šnivý sběratel ukazoval pohlednici z počátku minulého století. Je na ní mníšecký lesík s celou řadou dětí. Ti nejbědnější z Mníšku. A z nich ten nejmenší na pohlednici je můj strýček.
Trávil jsem v Mní
šku pod Brdy školní prázdniny a každé z nich strávené v tom městečku pod skalkou byly úžasné. To ryze české prostředí mě jako kluka ze Sudet fascinovalo. Co věcí jsem tam viděl, dělal nebo obdivoval! A největší obdiv patřil strýčkovi Karlovi, který uměl snad úplně všechno a hlavně byl na nás kluky laskavý.
V Mní
šku, na tehdejších suchých záchodech byly často na vnitřních dveřích vylepeny pohlednice a různé barevné obrázky. Vysedávaje na oněch místech, bezděčně jsem vnímal podmanivou krásu netradiční galerie českého venkova.
V
šak také jednu z prvních pohlednic mám z blízkého okolí Mníšku, z Dobříše. V zámku v té době správcoval Jan Drda. Tlustý malý velký zázrak naší pováleččítankové literatury. Samozřejmě, že velký Drda na zámku netopil, ale rád se ukazoval a mluvil s lidmi a prý mne i pohladil.
Chodívali jsme do odlehlé
části zahrady, kde kdysi do jiného mého příbuzného před hájenkou uhodil blesk. Při těch procházkách a výletech jsem se také měl příležitost seznámit se zednickou prací strýčka Karla, rozesetou po celém okolí. Ale strýčkova práce na Pražském hradě se měla teprve ocenění dočkat.
To u
ž tam mistroval nějakou dobu, co do Prahy přijela vzácná návštěva. Příbuzní prvorepublikového hradního architekta a přítele TGM slovince Josipa Plečnika. Toho Plečnika, který nesmírně ovlivnil prvorpublikovou rekonstrukci Hradu. A tihle příbuzní chtěli mluvit se strýčkem. Po prohlídce rekonstrukcí dospěli k názoru, že pan Karel Talián udělal pro obnovu a slávu díla jejich otce tolik, že mu chtěli poděkovat.

Na památku mu předali pohlednici s věnováním TGM. Na té pohlednici počátkem třicátých let ocenil náš pan prezident práci Josipa Plečnika. Tak tuhle pohlednici s přáním ve slovinštině mám dnes já. Je skutečným oceněním práce mistra s velkým M. A je ozdobou sbírky sběratele, který je na svého strýčka patřičně pyšný.






Žádné komentáře: