pondělí 18. května 2009

V létě cestuji vlakem rád

Nejsem asi sám, kdo vnímá cestu vlakem na krátké vzdálenosti jako romantické rozpomenutí se na dobu svého mládí, laciných kartonových jízdenek, tvrdých sedaček, vlakového personálu na stanicích, lokomotiv, jejichž kouřové jiskry pálily v očích. Na ručně ovládané závory, na píšťaly, trubky, plácačky výpravčích...

Tenhle svět už není, skončil dvacátým stoletím. Svět páry, železných mostů, krásných nádražních budov, zahrádek a toalet. Ty v Hrádku nad Nisou před nádražím byly tak vzácné, že zmizely do některého ze světových muzeí.

Nejhezčí z tratí je ovšem ta z Liberce do Jablonného v Podještědí. Její výstavba začala v roce 1893 a přesto, že zahrnovala velké terenní nerovnosti, což si vyžadovalo výstavbu řady mostů, šla stavba trasy barabákům od ruky. Trať byla otevřena již v roce 1900. Nezvykle rychlé tempo, že?

Nejvyšším bodem tratě jsou Křížany (503 m n. m.). Vlakem z Liberce to je výškový rozdíl 230 metrů. A to není žádná maličkost. Přesto nejromantičtější úsek je blíž Liberci. V prvních tunelech nad Karlovem, most v Kryštofově údolí – Novině. Most jekrásný a po potřebné opravě (která je na spadnutí) bude ještě krásnější.

Žádné komentáře: