středa 12. října 2011

Zahodíš tu bouchačku



Kolik mi to jenom bylo? Psal se rok, ani už vlastně nevím jaký, snad jednapadesátý. Válka skončila před šesti lety, zákopy kolem malých příhraničních bunkrů u naší obce byly ve skvělém stavu a postavička čtyřletého kluka se v nich dočista ztrácela, a proto jsem pořád slyšel:„Kde jsi, kam jsi se mi schoval?“ To volala moje maminka.
Hledali jsme houby. Byli jsme v lese už od oběda a místo po houbách jsem pokukoval po bunkrech a přemýšlel, jak se aspoň do jednoho dostat a schovat se v něm. Konečně. Maminka zaujata sbíráním křemenáčů na pár minut polevila ve sledování mých aktivit a já toho plně využil.
Nejdřív mříž, pak ocelová nebo litinová branka, pár kroků do tmy, do vlhkého přítmí. Bál jsem se, až bych strachem křičel, ale nešlo to. Byl jsem ve vysněném bunkru. Otvory, kterými původně měly trčet ven hlavně zbraní, pronikaly dovnitř úzké paprsky slunečního světla. Připadal jsem si jako v začarovaném zámku. A pak jsem si ji uviděl v té spoustě haraburdí a byl jsem skokem u ní. Na zemi ležela opravdová pistole. V té době se ještě v hračkářství neprodávaly čínské plastové zázraky napodobeniny opravdových zbraní. Co mě překvapilo, že byla tak těžká. Sotva jsem pistoli uzvedl, oči navrch hlavy. Na nic dalšího jsem nečekal, právě se mi splnil klukovský sen. Už žádné šípy, luky, prak, samostříl, meč nebo pistole ze dřeva. Mám opravdovou pistoli...
Zvenku se už ozýval hysterický křik mojí matky, který jsem znal, když ji táta něčím vytočil. Nebyli jsme v tom sami. Zrovna takhle křičela Haluzová na Haluzu o dva baráky dál...
Vylezl jsem z bunkru, v napřažené ruce pistoli a zakřičel. No, zakřičel, spíš zapištěl: „Mamí, tady jsem!“, a zvedl ruku s pistolí vzhůru, abych byl vůbec vidět. Nevím, co mě ohromilo víc. Matka tam stála tak na tři kroky ode mne a svět se jakoby na chvíli zastavil. Vše utichlo a já bych se vsadil, že jsem slyšel jak v hospodě na Bedřichovce kilometr pod námi spadla ze stolu dvoukoruna na podlahu a cinkla o talíř, který tam měla kočka na zbytky.
Maminka se jen pomalu vzpamatovávala. Poznal jsem to na ní tak, že pomrkávala a začala pohybovat rty. Nemluvila, rozhodně jsem neslyšel nic. Vůbec nic se ten moment nedělo. To vše trvalo jen chvilku. Pak matka zvedla ruce. Slyším to ještě dnes a tehdy to slyšeli jistě i v blízké Chrastavě a snad i na Baltu u moře: „Zahodíš tu bouchačku!“ a něco jako: „Ježíš, já se z toho kluka jednou zblázním.“
Udělalo se mi zle a kalhoty vpředu mi zvlhly. Uznejte, že když takový křik nevydrží dospělý chlap, myslím svého tátu, tak jak to má vydržet malý kluk. S obrovským sebezapřením jsem vyhověl a pistoli odhodil.
Musím se přiznat, že od té doby uplynulo víc jak šedesát let a já ji stále hledám. Pokaždé, když jsem v lese na Bedřichovce nad Machnínem, najdu si záminku, že musím ta místa navštívit a neomylně tam pokaždé zamířím. Vím, že nic nenajdu a přesto… Tady, tady jsem ji někde zahodil.
Přiznám se, že jsem to mamince, dej jí pámbu lehké odpočinutí, nikdy neodpustil. Proč jsem ji musel zahodit? I táta byl stejného názoru a hledal ji. A taky nic nenašel. Matka, a to vím bezpečně, ji nehledala nikdy. Ženský jsou úplně jiný lidi. Táta mi ještě večer vysvětlil, jak to ve světě, mezi mužem a ženou chodí a já s ním chtě nechtě souhlasil. Ale stejně mi to vrtalo hlavou. Copak jsem ji chtěl zastřelit?
Dějí se věci mezi nebem a zemí, ale vykládejte to čtyřletému klukovi... Maminko, měl jsem tě moc rád, odpusť mi...

Žádné komentáře: