sobota 28. ledna 2012

Zač se dříve učilo


            Kdo chtěl před sto šedesáti lety učit na vesnické malotřídce, musel začít od píky, jako pomocník, mládenec u staršího kolegy. A i na toto „povýšení“ se čekalo pět let, ale ono to ve srovnání s dneškem vlastně nahrazovalo pětileté studium na pedagogické fakultě. Takový učitelský mládenec byl vlastně měl dnešní titul Mgr. Však na to měl od vrchnosti také dekret.
            Jak takový život mládence vypadal, to si Vám dovolím přiblížit citací ze „Sbírky všelikerých textů Josefa Kajetána Tyla“ z roku 1844, kde autor naší hymny v dopisu školního mládence píše, co vše mladý pedagog za práci „za katedrou“ obdrží:
            „Ročně tu mám swých 20 rýnských. Z koledy a pomlázky dostanu třetinu, ze Řehoře polowičku, protože budu sám medvěda dělat a co wytlučeme o poswícení, z toho mi slíbil starý (starší kolega) ošatku koláčů a tolar na novou podrážku.
            W poledne jídám u něho, ráno člowěk mnoho nepotřebuje, a wečer se pozwu do piwowáru nebo do mlejna. Obden mohu také do hospody wrazit i tam za mne wždycky někdo sklenici piwa nebo kus chleba a syreček za mne zaplatí.
            Kabát nosím teprwa půldruhého léta, kalhoty jsou dobré, a na swátek mám ty wybledlé ankýnky. Postel moje stojí w školní swětnici za kamny, a tak mám pohodlí, jaké si jen žádati mohu. Sousedi mi přejí. Já si ale také swatě umínil, nežli jsem do školy jen pách, že budu dětí jenom jednou za den bít a proto by mne teď matky radostí na rukou nosily.
            Starý Piskálek (starší kolega) je práwal rok do roka ráno i odpoledne, a proto si také dělám welkou naději až jednou skapne, že mi zdejší místo neujde“…
            Až to rozdejcháte a přestanete brečet, případně řvát smíchy, pak si dovolím pokračovat v citaci dopisu o pár řádek dál:
            „Ostatně umí náš starý se zdejším lidem chytře zatáčet. On s ním pije, on s ním louská nowiny, on s ním cwikuje, řeč přijde k řeči a za dobré slowo zaworá mu Kuba ten kousek pole. Filip mu to zaseje a sklidí, Matěj vymlátí. Což mu také schází? Pomysli jen: Má dwa kabáty a ženu pochowal. Doma mu teď uklízí dcera. Musím se dát wždycky do smíchu, kdykoliw si wzpomenu, že jsem jednou kdesi četl, jak prý je swrchowaný čas, by se wůbec na zlepšení stawu wesnických učitelů pomyslilo. Blázni byli, kordy měli! Jako by jim něco scházelo!“
            Pokud jsem nenaletěl a Wáclaw Mrskáček, pomocník we škole wesnické dopis Jiříku Šwigalowi skutečně napsal, pak je to mazec. Pokud je to pokus Josefa Kajetána o ironii a nadsázku, pak jsem mu uvěřil. Proč by nemohl být mladý učitel spokojený? Proč by nemohl být rád, že má práci, perspektivu a dobré zázemí? J. K. Tyl totiž k dopisu ještě přikládá dovětek: „K tomu listu není potřeba welikých wýkladů. Je to nejčistší wýlew mladého, pro swé powolání plápolajícího srdce a člowěk se nemůže jakéhosi nábožného pohnutí udržet. Já se dal přitom radostí do pláče.“
            A tak já nevím, na čem jsem. Je to satira, je to horoucí srdce podle Dzeržinského, je to hloupost či pravda? Bylo by úžasné mít takového spolupracovníka, loajálního společníka ve firmě. Co by kdokoli dal za to, moci se spoléhat na perspektivu, kterou mu dnes nikdo nezaručí! Nemít strach z extremistů, z nezvedených agresivních žáků, z drog a fyzického napadení. Mít jistotu zajištěného stáří v obci, kde mě mají všichni rádi, kde jsem každého učil a každého znám. No, řekněte, neláká vás taková budoucnost? Já bych některé občanské výhody a svobody oželel s tím, že si mě nechají „doma“ a že, až nudu umírat, nepošlou mě do profláknuté „eldéenky“, která je cítit přes chodbu otevřeným oknem až na ulici.
            Nechám to na vás. Je to šprým, nebo skutečný dopis mladého učitele, který si byl vědom, že musí něco obětovat, aby v budoucnu získal mnohem víc.

Žádné komentáře: