sobota 3. března 2012

O vodě u nás doma


 
            Po vodě jistého jezera v Káni Galilejské chodil mladý žid Kristus. Matka si nepřála, aby dcera chodila k vodě ven, Viktorka skočila u splavu do vody . Vody je plná řeka Nisa a Jabloncem jde jedna řeč, že tolik vody už dlouho tu nebylo, a že by bylo lepší pro ty, kteří bydlí u dolní části města, aby radši odjeli.
            Starostka Višňové si z pytlů písku nechala udělat do bytu nábytek, knihovnu, křesla i válendu. Starosta Chrastavy, mimochodem obávaný učitel chemie libereckého gymnázia, si postavil z písku visutý most přes Nisu blíže k Machnínu. Můj strýček Walter z Loučné v Hrádku, co po něm pojmenovali hrádečtí radní v čele s mladým Půtou most, má o něj strach.
            Já měl vodu rád. Kdysi, jako malý kluk jsem s Rudou Reichlem přeplaval soušskou přehradu. K vodě mám vřelý vztah – převařuji ji. Platím vodné i stočné. Pochopil jsem, že čím méně se budu mýt, tím více za vodu zaplatím. To ostatně platí v naší zemi všeobecně. Čím víc šetříte, tím víc platíte. Proto nevěřím fyzikálním zákonům. Čím víc sněhu, tím větší průšvih s vodou v Železném Brodu.  Čím víc úžasné idylky zasněžených stromů a senzačních zpráv o zamrzlé Jizeře, tím větší strach, co si voda vezme sebou, až se přihrne z kopce dolů.
            Měl jsem kdysi lodičku z kůry na pohon z kousku mýdla vtlačeného do její zadní části. Pohon to byl prazvláštní a já léta čekal, v podstatě každé večerní koupání, že mi lodička uplave. Mám ji dosud. Geniální pohon stojící na rozpadu hmoty (mýdlo místo atomu) tak docela nevyšel. Šedá teorie v praxi nezezelenala.
            Mám rád vodu pod kontrolou včetně toho, co v ní plave. Nemám rád rozvodněné rozhozené paže Nisy, které jsem viděl před dvěma roky v Bílém Kostele, Chrastavě, Raspenavě, Bílém Potoce.... Nemám rád vodu, která se drápe po zdech domů a odnáší sebou dveře, ploty, psí boudy a bere lidem vše, jako strejdovi Waltrovi v Loučné v Hrádku nad Nisou.
            Dám si čaj uvařený z vody, polévku s játrovými knedlíčky a koupím si nové holínky proti vodě. Jen na mně nechoďte s tím, že nejste připraveni, až přijde voda z hor a vše okolo bude nohama vzhůru. Voda mě pak naštve a mohu odpovědně říct: Tohle kramaření s vodou chce pevnou ruku a vědět, kdy jde o život a kdy jde o nic míň, než o kapičku vodu, co ulpěla v očích. Kdy jde o slzy v očích na památku živých.

Žádné komentáře: