úterý 13. března 2012

Očarovaný nábytek



            Má babička žila ve vnitrozemí... Už jen ten výraz: vnitrozemí... To slovo bylo v Sudetech v padesátých letech jedním z nejfrekventovanějších. Dnes je pojmem naprosto vyhaslým.
            Tak znovu. Babička v Mníšku pod Brdy mně a bratranci připravila snídani. Byly prázdniny, krásné letní počasí, slunce svítilo přes rozevláté záclony skrz okno na nábytek kolem nás, na stůl, u kterého jsme jedli, na poličky, kredenc, židle, kuchyňské hodiny, dřez... Tenkrát jsem je náhle poprvé uviděl nějak jinak. Asi to bylo tím sluncem. Rozhlédl jsem se kolem sebe a říkám: „Babičko, ty to tady máš ale krásné, víš to?“ A babička, ta nejprostší žena, kterou jsem kdy znal, mě vzala za hlavu, pomuchlala mi ji ve svých ztvrdlých dlaních a řekla: „To nic, to nic, tobě se jen stýská po sednici u vás doma v Liberci, viď?“
            nebylo to sluníčkem, ale opravdu jsem si poprvé uvědomil, rozdíl mezi babiččiným domovem a tím, co bylo u nás doma „po Němcích“. Tenkrát krátce po „pětačtyřicátém“, kdy dosídlenci přijížděli do Sudet, museli si sami všimnout toho propastného rozdílu mezi nábytkovým vybavením bytu ve městech a na vsích. Mezi tím, co doma ve vnitrozemí opustili a tím, kam se stěhovali. Tehdy jsem si toho, jako malý kluk, všimnul i já a nestačil se těm rozdílům divit. To, že se nábytek dělal od nejmenšího kusu od štokrlete až po kompletní kredenc kus po kusu v truhlářské dílně rukama truhláře, zní dnes téměř nevěrohodně.
            Vše bylo z opravdového dřeva, od práce se silnou fošnou po opracovaná prkna, latě s kudrlinkami, výroba všeho druhu včetně dřevěného nádobí, co člověk potřebuje ve špajzu (lednici tehdy obyčejné domácnosti neměly) po lustry, schody i zábradlí. Zdůrazňuji vše od jednoho truhlářského mistra, z jedné dílny, z jedné ruky, která  vaší babičce nakreslila na papírový pytlík hrubou tesařskou tužkou z jedné vody načisto, jak to bude vypadat, až to přivezou z dílny na káře.
            Mohu garantovat, že tehdy šlo o běžnou věc. Každý kus byl originál, a že od „projektu“ kuchyně, parádního pokoje, ložnice, špajzu a všeho ostatního, šlo o „dizajn“ jednoho truhlářského mistra. Žádné projekční kanceláře dnešních komerčních studií, žádné vědecké laboratoře zaměstnávající „vědce“ s vysokoškolským vzděláním produkující nábytek nikoli ze slonové kosti, ale z lisované dřevěné hmoty, v níž sice nedrží šrouby, ale pyšní se certifikátem nezávadného, životu přívětivého a předraženého výrobku.    Takový nábytek vydrží tak málo, že se rozpadá před očima. Dívat se na něj celý život by snad ani nebylo humánní.
            Vraťme se k té mé snídani u dřevěného stolu, do babiččiny „sednice“ od místního truhláře. Snídaně už byla dojedená, my kluci jsme snědli vše. Babička sklidila nádobí a vzala si mě stranou: Víš, tohle kolem nás tady dělal truhlář k mé svatbě před třiceti lety. Ani tenkrát nebyl každý nábytek stejný, podívej, tady jablíčka, srdíčka, holubice, květinky, mašle a cibulky vyřezal a namaloval sám. To neuměl každý tak krásně, ale byl zamilovaný. Byl to tvůj dědeček, dej mu Pán Bůh věčnou slávu. Už je pětatřicet let nezvěstný. Nevrátil se ze světové války a vidíš! Jeho nábytek stojí a je pořád stejně krásný, jako když mi ho poprvé ukázal.“ Dala mi pusu do vlasů, plácla po zadnici a vystrčila na chodbu, na ulici, do světa nábytkových řetězců a nábytku světových cen i parametrů.

Žádné komentáře: