neděle 23. září 2012

Skončilo léto roku 2012



Letošní léto šlo. Počasí bylo všelijaké, spíš bylo teplo. Žádná potopa, pokud někde neprasklo potrubí. Byla tu Benátská noc, výročí britské panovnice, olympiáda v Londýně, kauza Dr. Ratha, další zchudnutí liberecké radnice, nic, co bych nečekal. Skoro žádné atentáty, žádní extremisti, jedna válka v Sýrii, v Afganistanu, pár cestovek padlo a houby pořád rostou pomálu. Aby to bylo všechno, tak se čeká dobrá úroda všeho, co na jaře nezmrzlo. A je tu září, škola, babí léto a úvahy, co nás čeká ty tři poslední měsíce do Vánoc.
Škoda toho léta. Nebylo zlé, ale je pryč a dělat si zásobu tepla z léta, ještě neumíme. Zásobu slisovaného sluníčka pěkně v konzervě na suchý zip, jako se teď dělají různé ingredience do polévky. Mít tak zásobu sluníčka, tepla do polštáře a vzít si ho na náves pod strom na lavičku a večer na procházku, když už od vody se zvedá celá vrstevnice nočního chladu. Tam si tak postát a dát si doušek letního tepla.
Takové léto jako letos, to by ušlo zopakovat si ho. Mít teplo v krabici na mléko, na špejli jako zmrzku, abych, až si sednu, mohl jsem i vstát a nemrzly mi uši a prsty na rukou a nos nezčervenal mrazem. To bych si docela přál. Vyhodit a odvést do sběrného dvora bednu levného tuzemáku zrovna tak, jako ledničku a špajz plničký lihu do ostřikovače.
Teď už se těším na výstavy, vejšplapy a prima blešáky, kam chodím rád, neboť tam chodí všichni moji známí… Těším se, až létem znavená zvěř, ptáci a ryby postojí a dají mi šanci zhodnotit jejich jedinečně stavěná těla, a já pochopím co zmůže slunce, voda, letní vzduch.
Já si vlastně moc tepla, slunce a vody neužil. Pořád bylo co dělat. Čekal jsem, že mi mladí půjčí čtyřletého vnoučka. Nepůjčili. Asi se bojí, že bych ho naučil, co oni neumí…. Žít jako děda, to jsem si já vždycky přál. Tihle staří pánové, co sloužili císaři pánu, měli šmrnc a punc starého Rakouska. Uměli spoustu jazyků a dělali, co chtěli oni a ne, co chtěli ti z národního výboru.
Já měl jednoho takového doma, a byla to univerzita, která je k nezaplacení. Občas jsem dal dědečkovi na vstupné do kina a v jeho bytě zůstal sám se stejně vyděšenou slečnou na kus řeči na celé odpoledne, abych si testoval funkčnost své oběhové soustavy.
Léto, budiž požehnáno a vracej se tam, odkud přicházíš. Do Vesce, do Liberce, do Jablonce,  na Ještěd, k čisté vodě na koupání, na schody u radnice. Nabrat sil a vydejchat. Doufám, že se tak i stalo a teď to bude jen o pilné práci a o pomoci těm, co to potřebují. Co naplat, horko už asi nebude, nezbývá, než si zatopit a posvítit si, koho na podzim zvolit a na kraj posadit. A do chládku posadit všechny ty, co mají prsty namočené v metylalkoholu a věřit tomu, že bude dost čistého lihu a nikdo nás nebude opíjet pančovaným rohlíkem….               

Žádné komentáře: