pátek 16. listopadu 2012

Čaj o sedmé




,,Has du geherd!“, volá na mě babička. Poslušně piji z hrnku plného vroucího čaje. Jsem tu jen na sobotu a na neděli, ale babička execíruje všechny bez rozdílu. Konec konců, proč ne? Je to něco jiného, než doma. Je to její svět, který neznám, svět první poloviny 20. století, hospody v pohraničí v Sudetech, kde se hezkých pár let po válce dosud mluví německy. Bez rozdílu. Dokonce i přivdané české nevěsty. A všemu tomu tady velí moje babička. I těm, co se vrátili ověšeni medailemi za chrabrost a válečnými kříži z bojišť Druhé světové války, kde všichni do jednoho bojovali za tuhle republiku. Na slově ,,tuhle“ bazírovali s důrazem až umanutým, což jsem pochopil, až později, kdy většina emigrovala západ.
Ach, tatínkovi bratři! Vy, kteří pamatujete kádrové dotazníky s rubrikou „příbuzní v zahraničí“, víte, o čem je řeč…
Babička mě lehce pleskla před záda. Vstal jsem od stolu a rozběhl se za bratranci. Vůně čaje se linula výčepem, tehdy už jenom kuchyní. Tam jsme se scházeli všichni, kteří žili v tom velkém domě Kafé - Radio koncem čtyřicátých let minulého století v bývalé vyhlášené restauraci s velkým tanečním sálem.
Ranní čaj ten musel každý vypít do dna. Bylo taky kafe z melty. Co bylo k namáčení do hrnku, tak se namáčelo. A já si namáčím vše. Rohlíky, preclíky, vánoční štolu, sušenky. Do kafe, do čaje. Mlíko nepiju. Zato čaj, ten můžu kdykoli. Nikdy jsem nezjišťoval, odkud je. Chutnal mi a to stačilo. Až do doby tak před padesáti lety. To mi bylo asi patnáct let, koupil jsem si zájezd Cestovní kanceláře mládeže do Sovětského svazu, jehož součástí bylo několik dní pobytu v Uzbekistánu s návštěvou čajových plantáží a pití čaje ve staré čajovně.
Obřadu pití čaje předcházela návštěva rýžových polí. Nevěřili byste, co tam žije mezi stvoly rýže tlustých žab, ale my se už všichni viděli, jak popíjíme čaj, nejoblíbenější nápoj Uzbeků. Realita nás mile překvapila. O čaj se starali Uzbeci v chalátech (dlouhých kabátech), ve vysokých kožených holínkách, na hlavě s čapkami podobným našim jarmulkám, kterým se v naší rodině neřekne jinak než šábes dekl.
Oblečeni v chaláty, usazeni na zkřížených nohách v nízkých stolečků pili jsme čaje podivuhodné barvy, chuti a vůně. Bylo to něco, co jsme dosud nikdo nikde nezažili, neviděli, neochutnali. A potom jsme utráceli za čaj lisovaný v podobě špuntů, destiček, za prachový čaj, čaj voňavý, černý, bílý, jasmínový, s příchutí, na jakou si kdo vzpomenul, snad jenom ne s příchutí všudypřítomného pachu benzínu a nafty… To bylo mé velké seznámení s čajem a potvrzení toho, že čaj se má pít vždycky celý hrnek až do dna…
,,Has du geherd,“ má drahá babičko, ano, rozumím a nezapomenu. Čaj ráno o sedmé piji i na tvé zdraví, ale to jistě víš, pokud jsi za dobré s anděly mluvícími česky i německy.

Žádné komentáře: