čtvrtek 31. ledna 2013

Dva mírné pohlavky





Pod okny pokoje s lipkou, která byla mnohem větší než moje maminka, rostly žahavé kopřivy a z nich, v jako v pohádce o Šípkové Růžence, bylo vidět tu a tam kousky kovové konstrukce dětské houpačky – lodičky. Houpačky, po které touží, ač si to přizná, nebo ne srdce každého kluka od tří do devadesáti let.
Ač malý, tak hloupý jsem zas nebyl, abych maminku přesvědčoval, že houpačku potřebuji hned teď, před večeří. Kde se v nás mužích (bylo mi asi 5 let) berou ty samozřejmé předpoklady k diplomacii, především při vyjednávání s ženami  a s maminkami především? Šel jsem na věc od lesa. Respektive vlastně od plotu: ,,Mamí,  ty kopřivy u plotu nám dělají ostudu! Tatínek je správcem truhlárny naproti a měl být v obci příkladem.“
Maminka, vědoma si své intelektuální převahy a mé touhy ji přechytračit měla jisté pochyby o mé  touze trhat kopřivy, leč souhlasila. Byla z Prahy, ale zas ne taková naivka, aby si po chvíli nenašla čas na kontrolu mé nebývalé iniciativy. Tak, jako mne, ji zaujalo především torzo kovové houpačky, ale z jiného důvodu. Abych se nezranil, bylo ji potřeba nejprve odstranit, vytrhat kopřivy a zkulturnit naše životní prostředí, kde žil s rodinou národní správce machnínské truhlárny….
Když maminka viděla, co pozornosti věnuji torzu kovového odpadu, došlo jí k jakému záměru jsem ji zneužil. Zeptala se přímo: ,,Hochu, nejde ti náhodou o tuhle houpačku? Tak na tohle ti neskočím. V ní se houpaly naposledy děti náčelníka libereckého gestapa. Nevidíš, jak je rezavá?“
A jak si myslíte, že to všechno dopadlo? Ano, tatínek, správce místní truhlárny se postavil na mou stranu. Maminku jsme přehlasovali, houpačku natřeli na zeleno a za pár dnů jsme se houpali. Tedy houpal jsem se já a moji důvěryhodní přátelé a sousedé. Třeba Anne-Marii Hradcová a její sestra, větší dívky z okolí, které mne obvykle hlídaly. Té starší jsem se na houpačce pomstil. Zadržel jsem zhoupnutí, ona se nedržela a obloukem plavým vyletěla do zbytku kopřiv. Trochu jsem si to u obou pohoršil, neboť jsem byl malý poťouchlík a nevděčný smrádek, který si neváží přátelství dospělých děvčat. I to jsem si plně ovšem uvědomil až mnohem později, stejně jako to, že nemám strkat houpající se děvčata do kopřiv. Houpat ano, ale vědět, se kterou se chci houpat déle.
„To se nedělá,“ řekl tehdy můj tatínek a dal mi dva mírné pohlavky.     

Žádné komentáře: