čtvrtek 3. ledna 2013

Píši Vám, prodejno Sovětské knihy



Píši Vám, prodejno Sovětské knihy,

na dolním, dnes Soukenném náměstí, kde jinde, než u nás doma... Byla jste o hodně jiná než druhá knihkupectví, a kdo rád četl a hledal americké autory, našel je v dobré cenové relaci kupodivu u Vás. Tištěné v Rusku, na prapodivném papíře a ve statisícových nákladech. Saroyan, Fallkner, Sallinger a další. Česky, rusky, anglicky se slovníčkem, bez slovníku vzadu.
Tolik všelikerého papíru, vystřihovánek, domalovánek, pohlednic, papírových stavebnic, plakátů a reprodukcí! A hlavně ta cena nás, študáky, oslovovala. Ruští básníci to je, jako když se mluví o francouzských kuchařích, nebo o francouzské módě či vínu. To vše u Vás bylo. Publikace o umění,  cestovní mapy, encyklopedie, a k tomu vždy ochotná dvoumetrová prodavačka, která všude dosáhla.
Chodil jsem k Vám rád a byl jsem pokaždé úspěšný. Šla jste s dobou a pokud Vám nešlo zrovna o krk, tak jste  ignorovala Brežněvovy Vzpomínky na Malou zemi ... I když to šlo jen těžko. To mi připomíná, že jsem opět viděl něco hodně obludného – Rok sedmý/osmý od Václava Klause, prezidenta v koncích…
Do Brežněvovy Malé země (Novorosijsk-Černé moře) mě kdysi osud zavál, ale putování po stopách našeho pana prezidenta je nad moje finanční schopnosti. Stačí mi, že jsem byl od něj na dva metry, když na něj v Chrastavě stříleli...
Proč Vám píši, prodejno Sovětské knihy? Protože jste to zabalila a nechala se vyštvat z města pryč. Zůstali tu různí jiní, třeba Levné knihy. Ti už prodávají i toaletní papír, figurky svatých, repliky  válečných medailí...
Nemají to dnes dobří knihkupci lehké. Jít na trh s knihami a říkat o nich, že jsou z Ruska, nebo že je napsali bývalí sovětští autoři, to se nenosí. A dnes se hlavně nečte. Snad, až si lidé uvědomí, že gauneři nejsou jen v Ruské federaci, že je jich plno i na našich dálnicích, v poslaneckých lavicích, u klávesnic počítačů schovávajíce své „dobré“ jméno pod pseudonymy…
 Je škoda Vás i Vašich knížek báječných autorů z celého světa. Tak někdy příště, v jiných časech, kdy v lidech bude víc tolerance a víc snahy pomoci, než ublížit.

Žádné komentáře: