čtvrtek 7. února 2013

Auta – vozový park



Dvě, vsadím čepici, že jich nebylo víc jak tři. Povozy, žebřiňák tažený koňmi, krávou, to si pište, ty jistě. Snad ještě i traktor, takový slabý, mrzáček, žádný ,,Stalinec“, co obdělával lány kolchozů na Ukrajině. Žádné prosperující JZD tenkrát ještě  v okrese nebylo, možná jedině to václavické.
Vozový park, dvě předválečná auta, prašná silnice do Chrastavy, hřbitovní kočár pana Saidla nebývale krásný vůz v kůlně jeho zahrady. Pár motorek, kola typu ,,Ukrajina“, ovšem lehčí, německá, co zůstala v barácích po Němcích. To byla veškerá mechanizace, strojový park v naší obci přesně v polovině 20. století. Pozdější centrum stavební a dopravní techniky Stavokombinát v centru obce byl objektem volně přístupným, námi kluky mnohokrát prolezlý a nezajímavý zrovna tak, jako Pfeiferova továrna za mateřskou školkou – jejich bývalou vilkou. Stejně na tom byl velký dům proti zastávce autobusů ČSAD, bývalá pekárna a mlékárna vedle. Vše volně k prolézání, hledání a přebývání. Garáže prázdné, auta nikde.
Jak to ti chlapi tenkrát mohli vydržet bez aut? Fakt, kamkoli a kdykoli se jezdilo na motorce se sajdkárou, celé hodiny se cestovalo vlakem, autobusem a pěšky po turistických značkách. Knihovny v takových obcích jako byl Machnín, praskaly ve švech, chodilo se do hospody, k hasičům (ti měli hasičské auto) a do dalších organizací Národní fronty… Lidé se uměli přizpůsobit. Revoltovali doma u radia, když si popili, a auta? Byla k vidění v Týdeníku před hlavním filmem u nás každou sobotu v hospodě ,, U Zeleného stromu“, nebo sem tam v ulicích Liberce či v Jablonce.
Na blízkém Jičínsku se konaly slavné závody motorek, nakonec i v centru našich měst. A auta to nebyl jen rámus a spálený benzín.  Slavná místní jména motocyklových závodníků znali všichni od kolébky do devadesáti let. Už koncem padesátých let se v obcích objevovala auta, zatím jen na poukaz dávaný hrdinům práce, umělcům a organizacím. Pak přišla dokonce auta z NDR, SSSR, Polska. Wartburgy, IFA, Pobědy, Waršavy, první Fiaty, Hilmanny, Renaulty. Slabí, hluční, ale v konkurenci se Spartaky a Feliciemi byly zajímaví.
Na jejich koupi se čekalo dlouho, většinou tak do 20 měsíčních výplat. Jak kdo. Málokdo žil jen z výplaty. Každý se snažil přivydělat si, postavit chatu, opravit dům, pořídit si auto. Bylo to vidět i u nás na vesnici, koncem šedesátých a počátkem sedmdesátých let. Ta už byla úplně jiná vesnice, než z let padesátých. Vesnici křižovala auta a přibylo tím pádem úrazů i smrtelných. Koně, krávy a žebřiňáky z vozového parku zmizely úplně. A kam se poděly motorky se sajdkami taky nevím. Snad by se ještě našly v nějaké té kůlně pod starým harampádím.

Žádné komentáře: