čtvrtek 7. února 2013

Kapitán Škornička – podruhé




Já se ptát nemusím. Já to vím. Neměl mě rád, nebo i tak: měl mě rád, ale ne víc, než ostatní. Jeho vojenská kariéra začínala a končila tím, jak mu šlapala svěřená rota. Pokud ano, bylo dobře. Pokud rota šlapala, vyjížděla na poplachy, vojáci nepáchali sebevraždy, pak jeho kariérní řád byl v souladu s jeho přáním. Proto často, až příliš často, takový důstojník někomu šlápl na kotník.
S námi brýlatými to neměl lehké. Byl to dvouletý tanec záklaďáků, co mohli jedním výstřelem znehodnotit jeho celoživotní práci. Tehdy, když jsem při poplachu nepustil rotu z ubytovny, vznikl mezi námi  nový vztah plný zoufalé snahy nic dalšího neposr…
Podle slibu mne poslal do přeškolovacího kurzu k chemikům do Liberce na sedm týdnů. Přenosná laboratoř v ruce, batoh na zádech, přes ramena nezbytný samopal s dřevěnou pažbou. Doma v Machníně mi matka nachystala svíčkovou, ale moc času nebylo. Do čtyř jsem se musel hlásit v libereckých dolních kasárnách. Stihnul jsem to jen tak tak.
Za bránou mě ovšem polilo horko. Zpětně bych to vyjádřil pocitem, kdy v předvánoční TV - reklamě otec řeže vánoční stromeček a dcerunka na něj křičí: ,,Já nemusím, já už ho vidím!“ Nechal jsem u maminky v Machníně v šatní skříni samopal…
Batoh jsem měl na zádech, přenosný krám k ničemu – laboratoř v ruce, a samopal byl v pr… V hlavě se mi mihl funus kapitána Škorničky, který se svatosvatě zastřelil, a zároveň můj funus, protože zastřelil i mě. Co dělat? Udělal jsem, co jsem udělat musel. Kulomet zůstal u matčiných spodních kalhot a podprsenek skoro dva měsíce. Když jsem se vracel do Milovic, tak mi ho naši přivezli na nádraží. Asi při nás stál duch svatý, protože jim to prošlo taky. Šli s ním přes celé nádraží…
To až Škornička: „Absolvoval jsi tam střelby?“ Mé ano ho zvedlo ze židle a zkontroloval mi zbraň: „Ale z téhle jsi nestřílel…“ A tak jsem mu to všechno řekl. Zatoužil jsem po rychlé, spolehlivé, bezbolestné smrti z ruky kata, který nemine…
Proč k tomu nedošlo vlastně dodnes nevím. Snad se něco lidského pohnulo v kapitánu Škorničkovi. Velkoryse mi nabídl, abych požádal o možnost změny vojenské posádky, že mi žádost doporučí, a že mi zaručuje, že převelení bude rychlé. Požádal jsem o převelení do Liberce, domů… A přesto, že jsem nevěřil, byl jsem tam přeložen. Z posádky „tankem hodinu cesty do Prahy“, kde dosud sloužili Svobodovi důstojníci od Dukly do Liberce, a kde mým velitelem byl ,,vladař“ – český protektorátní důstojník sloužící v Itálii.
Jo, život tropí hlouposti. Dnes bych se choval rozumněji a tu radost z přeložení bych nevnímal jako své vítězství. Ale k takovým závěrům dojde člověk mnohem později. Suma sumárum, kapitáne Škorničko žádám o potrestání…

Žádné komentáře: