čtvrtek 4. července 2013

Chvála dobrému jídlu


Když jsem byl v určitém věku, nepřišlo mi divné vlézt si pod deku a číst, četl jsem hodně. Živilo mně jen to myšlení – číst. Písmena seřazena ve slova, slova v celé dlouhé věty. Skvělá myšlenka mě vedla příběhem, k zápletce s dobrým koncem. Vůbec mi na mysl nepřišlo, že řada z těch knih je šita horkou jehlou vyčichlých příběhů podobných „červené“ knihovně. Dnes bych řekl televizních seriálů, nekonečných příběhů úrovně návodů, jak zapnout elektrickou troubu, napustit horkou vodu do vany.
Pokud bych rád z něčeho vystřízlivěl, pak z četby těchto příběhů. Je mnoho dalších příležitostí, jak vyhovět a nezadat si s pokleslou morálkou televizní produkce. Jídlo? Ano. Mnohé další je o jídle, o vaření a žel i o hubnutí.
Jídlo je srozumitelné na všech úrovních a ve všech patrech budovy. Mému synovi – univerzitnímu profesorovi, mně, mé partnerce, sousedovic paní matce. Dlouho jsem ji neviděl, že přeju hodně zdraví. Však už se nebavíme o ničem jiném, než o nemocech. Co pomáhá, co léčí, co stojí jedno balení, kdo z těch vyléčených je seriózní, kdo z doktorů je jen řezník, kdo šarlatán, arogantní lékař, kterého pacient vůbec nezajímá. 
Nezapomeňme na věčné téma - jídlo. Potěšení z toho, co uvařím, co si o jídle přečtu, co s chutí sním.... Pokec o čisté čerstvé zelenině, ovoci, co nejen hezky vypadá, ale i voní, o masu bez antibiotik, kde ho mají, o kuřatech plněných penicilinovou plísní, o restaurantech, kde vám na talíři zkomponují báseň.... A na to já už v mých letech slyším.
Kumštem kuchařským, kde pokrm je paletou i plátnem a výsledný obraz hodný štětce Franceska Goyi, mistrů renesance, baroka, snů rokokových, secesních. Ach, dobré jídlo na zdobeném talíři, stůl plný lahůdek, dobrot, co nesmím a přesto je rád sním. A je nás tolik, co dříve čtenářů dobrých i špatných knih. Dívat se, ne moc, to škodí, ale experimentovat se vyplatí, a pak už jen jíst a jíst. Jedl bych stále, dobrého není nikdy dost. Jídlo je, připusťme si to: posedlost i závislost. Ta vůně masa z kuchyně, co opouští hrnce, dílny umělcovy. Jsme jistě zajedno – ďáblovo mámení.
Miluji dobré jídlo a chválím ruce kuchařovy. Dobrého jíst vždy jen tolik, aby se nepřejedlo, a to si musí každý hlídat sám. Jídlo je nejen palivo, ale něco, co patří odjakživa k nám. Jako kytka na stůl. Popřát všem dobrou chuť, smačnego, bon apetit....

Žádné komentáře: