čtvrtek 25. července 2013

Mníšek pod Brdy a lidé, co v něm žijí


V ty dny, kdy Egon Bondy s partnerkou našel azyl v mníšecké sokolovně, já našel azyl u své babičky Hanzlíkové naproti přes ulici pod truhlárnou. Kolik mi to bylo? Kdo by to počítal, je to víc jak šedesát let…
Letní prázdniny byly o Mníšku pod Brdy, o městečku pod Skalkou, kam situovala spisovatelka, místní farská kuchařka děj příběhu Káji Maříka. Městečko, tajemného zámku, rybníků, hrudkovny a nádherných parcel v překrásném okolí, příběhů lidí, jako byl předválečný kancléř presidenta republiky Přemysl Šámal, nerozlučný kamarád a můj bratranec Ivan Talián, autor historických studií, Milan Minařík sběratel dobových mníšeckých pohlednic.
Pozvání na tradiční pouť v červenci roku 2013 jsem nemohl nevyslyšet. Z Liberce je to sotva 140 km, ale, pokud je k pozvání přiložen informační letáček – pozvání na výstavu „Starý Mníšek“ v sále kláštera na Skalce, na krásné vyhlídce z Brdského hřebene tyčící se nad tímto malebným krajem, nelze odmítnout. Mníšek pod Brdy je mi blízký i tím, že se zde skrýval můj tatínek před nacisty v období druhé světové války, a že za velké vody před třemi lety právě Mníšek pomohl tomu našemu Mníšku v Libereckém kraji.
Vernisáž jsem sice už nestihl, ale její kurátor a místní patriot pan Milan Minařík mi podal vyčerpávající informace. Nádherné počasí, procesí vedené zdejším farářem, sakrální hudební produkce před kostelíkem, rozkvetlé lípy, lekníny, všude čisto a sváteční přátelská atmosféra. Mníšek pod Brdy starý, ale i nový, stále stejně krásný,  žijící a pulsující satelit, kam se dnes tak rádi stěhují znavení Pražáci....
Procházel jsem ojedinělou výstavou za doprovodu jejího autora Milana Minaříka, patriota a znalce místních dějin. Mníšek je tu představen ze všech stran a na všechny způsoby. Historie válek i míru, hospody a lidé, kteří do nich chodili, spolky a živnostníci, kteří Mníšek zkrášlovali, genius loci místa, kde se snoubí staré s novým tak dokonale, že jim tajně závidím....
Mrzelo mě, že jsem se ani o pouti se nemohl podívat na obraz Petra Brandla sv. Máří Magdalena přenesený do kostela sv. Václava. To ale byla jen malá muška na tváři krasavice. Zdařilé místní akce dokazují, jak je třeba sběratelů, milovníků místní historie, a že na nich stojí a s nimi padá povědomí ostatních o místě, kde žijí, o jeho historii, ale i současnosti.
Byl jsem mile potěšen profesionalitou a odborností místních, se kterou výstavu připravili. Poděkování za ni patří jak Janě Buchtové tak Milanu Minaříkovi i všem těm, kteří přiložili ruku k dílu, které se víc než podařilo....Děkuji a rád se opět do Mníšku vrátím.  Je tu krásně a žijí tu nádherní lidé, pracovití a houževnatí a na to já slyším.

Žádné komentáře: