úterý 2. července 2013

Můj dědeček




Někdy na počátku padesátých let minulého století se mi, co předškoláku, dostal do rukou ruský satirický časopis ,,Krokodýl“. Na jednom obrázku parodujícího starého ošklivého bankéře z Wall Streetu jsem jej bezpečně poznal : ,,To je můj dědeček“, vykřikl jsem do všech stran. Jeden z kolemstojících uvědomělých občanů přiskočil, vytrhl mi časopis z dětských rukou, podíval se na obrázek a řekl se zadostiučiněním bdělého soudruha: „Nic se neděje, občané, mladej se spletl, to je obrázek nějakého amerického Žida.“ S tím jsem se nehodlal smířit a dál jsem řval, že ne, že není, to je můj dědeček, má přeci stejné chlupaté uši. Co já tehdy věděl o genetice… Ano, až do detailu došli sovětští karikaturisté. Chlupaté uši asi viděli i tehdy, když se ráno sami holili.
Když se tak vracím a vzpomínám na ona třeskutá léta, pak mi na mysli vyvstává otázka. Mají všichni Židé chlupaté uši? Proletáři, marxisti, včetně Ježíše Krista i Karla Marxe? Nemám v tom jasno, ale co vím, můj dědeček byl chytrý, milý a hodný pán. Nevyčítám mu vůbec nic, natož to, že nebyl nikdy bohatý. Nebydlel v New Yorku, ale v Liberci, kde se i narodil v Měsíční ulici. Rodiče mu umřeli a tak jej ještě chudší příbuzní dali do sirotčince do Prahy, čímž se mu dostalo nečekaně i českého vzdělání.
Škola dědečka obdobně jako mě ani trošku nebavila, a tak jako jednoroční dobrovolník bojoval už v První světové válce. A protože si nevážil svého zdraví a života, byl často vyznamenán za statečnost a chrabrost a válku skončil v hodnosti nadporučíka. Ještě v zákopech odmaturoval na liberecké obchodní akademii, korespondenčně a prý i s výrazně neslušnými výrazy. Oženil se celkem dvakrát. Můj táta byl nejstarší syn z prvního manželství.
Za Masarykovy republiky se dědeček věnoval kartám, které rodinu živily. Sem tam zabrousil slovně do politiky. Neměl rád křiklouny, nacisty a demagogy, kteří mu po uchopení moci nic neodpustili. Hned po 1. říjnu 1938, po převzetí úřadů místními a později říšskými nacisty došlo i na jeho, jak babička tvrdila, nevymáchanou hubu. Děda skončil v zajišťovací vazbě snad jako první. V libereckých novinách se objevila fotka, která se moc nelišila od té z ,,Krokodýla“. Čtyřicátník, tmavé obroučky brýlí, chlupaté uši, výrazná pleš, zahnutý nos. Ani jméno přidávat nemuseli, vypadali tak skoro všichni… Místní fašisté, snad i milí sousedé ze stejné ulice, jej poslali na převýchovu do Sachsenhausenu…
Dědovi synové měli štěstí, včetně mého táty. I proto jsem tady a mohu a rád vydám svědectví, jak to bylo s dědou dál a doopravdy. Jaký on byl Žid? Ani do synagogy moc nechodil i předtím, než ji zdivočelý dav zfanatizovaných obyvatel města zpod Ještěda zapálil. Chodil tam, ale jen na Vysoké svátky, když měli synové bar micva, popovídat si s přáteli, asi jako já dnes.
Jsem po něm nepraktický. Ani řidičák jsme si neudělali. Já nekouřím, on kouřil jako fabrika, prosím, neplést se slovem fabrikant. Co prožil v koncentráku, s tím se nikdy nechlubil až na to, jak Sachsenhausen opustil. To si  zrovna Áda vzpomněl, že na frontách První světové války bojovali pospolu Němci s Rakušany i Češi a ti stateční dostali i nějaká vyznamenání. Byli však mezi nimi i Židi, a tak bylo 200 Židů vyhoštěno z Říše a do 48 hodin ji museli opustit.
Dědečkovi se to podařilo a přes Rumunsko skončil v Palestině v uniformě nadporučíka Československé armády. Vrátil se domů, až když válka skončila. Pracoval a do důchodu šel jako hrobník, správce židovského hřbitova. Fakt je, že Židů se domů umřít moc nevrátilo, takže děda měl v práci leháro. Penzi mu vděčná republika vyměřila ve výši 200 korun československých. Moc to nebylo, ale dědečka to  na kolena nedostalo. Proč taky? Měl lidi kolem sebe rád a děti jej hlady umřít nenechaly.
Můj dědeček „Chlupaté ucho“, jak jsem mu potají říkal, miloval češtinu, jako jazyk a doslova si s ní hrál. Stále se ptal a vyptával. Jsem celý on. Ptám se celý život. Ptal jsem se i dědy a on z toho měl radost. Pořád mi doporučoval číst knížky a do knihovny chodil celý život. Byl pro mne nedostižným vzorem, učitelem, vychovatelem i kamarádem. Měl jsem jej moc rád a ti, co jej nepoznali, mi mohou jen závidět.
 Můj dědeček byl člověk, chlap s chlupatýma ušima, který měl všechno a nikdy doopravdy nic. Právě proto, že byl takový obyčejný a pravdivý, nikdy na něj nezapomenu… Zasloužil by si a s ním spousta jemu podobných, aby mu město, kde žil, postavilo pomník, desku na pamětnou. Takoví lidé jako on vdechli městu život a kouzlo, které Liberec – Reichenberg už nikdy neztratí.                                          

Žádné komentáře: