středa 28. srpna 2013

Doma v Jablonném v Podještědí




Uhranul mě sobotní život v malých městečkách mého kraje. Ten ruch, šum a spěch před polednem v Jablonném nebude jiný, než je v Mimoni, Zákupech, nebo v Chrastavě, ale ten v Jablonném je až nápadně podobný němým filmům, spěchu grotesek z první poloviny minulého století. Je nesmírně půvabný.
V zádech nádherný kostel s náměstím a hlavní ulice, kde stojí auto na autě a všichni kolem běhají, jako by němí herci hasili zapálenou stodolu nebo místní vězení. Všichni, co sem na víkend přijeli nakupovat  z chalup v okolí, od Černé louže, Rynoltic, Markvartic, ti všichni statisté jsou herci jedné velké filmové role. Rychle nakoupí a hurá pryč. Nejde to tak snadno, všude na rychlík čeká ruka brzdaře. Vždyť koho rok nepotkáš v Liberci, potkáš před krámem Vietnamce.

Tuhle mě někdo „záměrně kopl do holeně“. Kdo jiný, než Pavel Göre, zdravý a s vnoučaty. Chtěl si poklábosit? Co já vím. Je tu spousta lidí, co si mohli nakoupit v supermarketu v Liberci, nebo v Lípě. Přesto nakupují tady. Koně napojí, koně si odpočinou…

To máte tak. Jablonné v Podještědí je vlastně celé schizofrenní, rozdělené. Patří k Liberci a taky do nedávna patřilo k České Lípě, a tak lidé zlatí nevědí, co s tím. Rozhodně je to netrápí. Vyřešili to opět na náměstí, tam, co prodávají i noviny. Liberecký deník ani nevedou, jen Českolipský. Ono je to odtud asi tak do obou okresních měst stejně daleko a starého osla z Jablonného nenaučíš chodit jinam, než tam, kam celý život chodil. Do Lípy.

Nechtěl jsem si postěžovat. Já a asi všichni milujeme a vyhovuje nám ta nádherná atmosféra malého, milého městečka někde uprostřed, 20 minut autem od obou velkých měst. Lidé jsou tu spokojeni, to je vidět na první pohled. Jen si běžte, jako já, něco koupit, nechat si poradit na náměstí třeba do Elektry, či jak se jmenuje prodejna s elektrospotřebiči. Čekal mě tam vedoucí, majitel, co já vím a nepustil mě ke slovu. Odpovídal mi větou rozvitou a zaujatou, a měl se v krámě rozhodně čím pochlubit.

Jsou prostě lidé optimističtí a lidé zapšklí, morousi a stěžovatelé. Já v Jablonném takové nevnímám. Jsou tu jistě, jako všude a každý má doma skříně, nebo skříň a svého v ní svého kostlivce. V Jablonném  a to vím jistě, se ale necpou v sobotu dopoledne do ulic, aby obtěžovali okolí svými nezáviděnými osudy.

Je tu krásně, i když prší.... Zmáčení lidé se schovávají pod deštník a do řeči se sousedy jim moc není. Ale jakmile se opět ukáže slunce a pozlatí do sousoší na náměstí, všem je hned líp. To se opět těším s kým si popovídám. Jana mezitím nakoupí, pozdraví svoje známé z Preciosy a skočíme do auta, co parkuje bez poplatku na náměstí a hurá těch pár metrů do České Vsi.

Všude na světě je krásně, proč ne tady a teď? Znám stovky měst, ale jsem doma tady, kde mi na pozdrav odpoví, kde lavičky jsou a jsou k sezení. Kde potkám souseda, a ten, ač taky pospíchá, se  mnou se dá do řeči, poradí a řekne mi , jak je to s tím počasím, a kdy už konečně porostou.

Žádné komentáře: