pondělí 9. září 2013

Hurá na Kozákov




Mít správné kladívko nic mi už nebrání najít to, co ostatní hledají. Pokud je vám deset let, pak si dozajista rozumíme. Jste-li starší a chováte-li se tak, zdravím vaše mladá léta. Staří a mladí dohromady, nevíte, co mladí léty nastřádají. Nebudou to jen ony vzácné kameny, pro které je prvním krokem k jejich nalezení ta povinná výbava geologické kladívko a umění jím pořádně praštit.
Tatínku, táto, jak jsi mě musel mít rád, když jsi podstoupil řeholi – prosit u vrat Geologického průzkumu uranového průmyslu v Liberci pod nádražím a oslovoval ráno při vstupu do budovy zaměstnance, zda nemají k prodeji volné nadbytečné geologické kladívko....
A jak to dopadlo? Ustrnula se skála, otevřela vrata dokořán a vydala kladívko pro umanutého syna. Jen proboha už běžte a nedělejte nám tu šlendrián.... Tak nějak, nebo podobně se kají otcové za své hříchy a vykupují svá dřívější pochybení.  Dosáhnou až do nejvyšších pater, píší bůhvíkam, urgují a volají, jen aby to špatné svědomí už tolik netlačilo. Mezi tyhle prosebníky se zařadil i můj tatínek. Sehnal vybavení, horské oblečení a nic nebránilo k cestě pod a na horu Kozákov.
Hodkovice. Turnov. Kozákov. Mekka. A cíl, neboť znovu říkám, v deseti nic nevidíte, neslyšíte a ve stavu beztíže stoupáte vzhůru mokrou trávou k blízkému kopci, kde lámat kámen v množství přiměřeném je umožněno všem. Kladívko mi v rukách hrálo jako rádio na plné pecky a já je našel. Pecky zhruba velikosti tenisových míčků. Někdo nahoře mě má rád....
Bušil jsem do skal, jako hluchý do vrat a táta jenom přihlížel a stále se mě ptal, zda to všechno chci vzít domů, vždyť nás máma zabije. Rezignovaně cpal kameny, kam to šlo a stále si říkal, po kom ten kluk je, po mně určitě ne. Co jsem měl na sobě, to jsem si ušpinil a rozerval, ale šťastný jsem byl, to mi věřte. To bylo moje El Dorado, Klondyke, Texas, naftová pole v Baku, venezuelské Maracaibo…
Kladívko je dosud někde na skříni a čeká, kdo v rodině se potatí, vezme si holínky, staré kalhoty, kostkovanou košili a řekne tátovi: „Táto pojď!“  Bude se dít jev stejný, opakovaný. Půjde Jakub s Honzíkem? Psst! Ten to ještě neví. Je malý, ale co je malé, bude jednou velké a kdo je mladý, zestárne. Tomu se myslím říká koloběh přírody. Pozná se to obyčejně na kladívku, kolik lidí táta osloví: „Neměl byste, prosím, něco, já to potřebuji pro syna....“ Geologické kladívko? Co já vím, o čem dnes takový desetiletý kluk sní?
Časy se trochu pozměnily, ale sny a touhy zůstávají. Nic moc se za šedesát let nezměnilo. Leda, že řekne vnouček dědovi: „Dědo, co to bylo geologické kladívko? Co je to Klondyke, zima, co zalézá za nehty, psí spřežení, Baku? Co je valoun?“     

Žádné komentáře: