pondělí 18. listopadu 2013

Chovat psa je taky kumšt


Zkoušel jsem všechno. Mým cílem bylo zamilovat si i zvíře. Nebo, co udělat, aby vás zvíře milovalo. Ano, nejsem milovníkem zvířat, tudíž každé bylo svým instinktem varováno. Kdo koho přechytračí? Velká otázka. Odpověď je v knize osudu, dál čti jen Darwina. Tam někde končí argumenty a nastupuje chuť k jídlu někoho, kdo již pojedl červeného masa, byl kousnut, stisknut, poklován, uštknut, potrhán....

Člověk a zvíře… Jde to vůbec dohromady?Něco už mám v mém věku za sebou. Celý život se se zvířaty stýkám a hledám cestu k jejich srdci. Přesto bezostyšně jím králičí hlavy, vepřová kolena, hovězí na polívku, mleté na karbanátky, srdíčka s kolínky, husu a kachnu už jen trochu a taky řízky, řízky s hranolky a tatarkou....

Proč bych to neměl umět s živou kočkou, rybičkami, s kanárkem, se psem? Ano, začal jsem neprozřetelně s Avarem, ruským chrtem barzojem. Byl to kulturní šok pro oba. On byl štěně a mě bylo 25 let. Nechci se chlubit, ale já měl vyšší IQ. Ne asi o moc, ale na rozdíl od něj jsem stál pevně na zadních a na tom, že já jsem šéf a on v tomhle obchodu je jen příručí. Svou roli hrálo i to, že mě ten ruský mrňavý aristokrat  stál hromadu peněz. Měl jsem k němu certifikát jakosti, legitimaci původu, čistoty rasy. Zjednodušeno, můj Avárek byl Árijec od ocásku až po uši.

Začal jsem plemenem, co lovilo v Rusku vlky, mužiky a dlouze vylo, když slyšelo projíždět vlak. Asi jsem nezačal nejlíp. Nabízené rybičky v akváriu by byly lepším startovacím počinem, ale já chtěl být viděn, slyšen, a byl jsem přistižen při činu. Chtěl jsem, aby bylo viděno a chváleno obecenstvem mé přátelství a vztah, i jako symbióza dvou masožravců, kteří mohou vedle sebe žít na jedné planetě a v jednom bytě. Vytřít zrak všem pochybovačům a malověrným. Mému právě narozenému synovi ukázat už odmala, že patříme k sobě, že jsme jedné krve. Jeden za všechny, všichni za jednoho. Ne, jako Američani, když se osvobodili od předsudků, Angličani, když podepsali Magnu chartu. Zvítězit nad sebou samým a dát naší formě života, když to řeknu zjednodušeně, lidskou psí známku. Tak, abychom psi i my, lidé, nosili hrdě hlavu a ocásek vztyčený. Žít a nechat žít.

A proč to nevyšlo? Avar z rodu barzojů rostl, co do hmotnosti těla, v Golema. S hlavou to bylo horší. Tu strkal synovi do kočárku ve snaze jej z něho vylovit a použít, co kost, k zahrabání na dvorku. Tím skončila má snaha polidštit opici a psí šlechta nešlechta šla zpět do kotců. Ošklivé probuzení…
Čas her a malin rozmačkaných do pití dospěl k závěrečné epizodě, do finále. Ať žijí a zůstanou tam, kde nyní jsou všichni psi a domácí mazlíčci. Čas ještě nedozrál. I tak, jak jsem řekl, nebuďme skeptičtí. Vše má své mouchy a těch se jen tak nezbavíme. Nic nám neuteče. Pes a kočka versus psí život a věčné téma, jak kočička s pejskem pekli dort a trochu pozměnili svět ...           

Žádné komentáře: