čtvrtek 12. prosince 2013

Neuvěřitelné 2013




Spadla mi moucha do pochoutkového salátu. Radost jsem z ní neměl. Rozhodně jsem ale nezanevřel na pochoutkový salát. Připadal bych si jako hlupák.
Jinak se postavili ke zdánlivě podobnému problému studenti gymnázia v Nymburku. Překvapivě, vzhledem k jejich vzdělání, došli k opačnému závěru. V tomto případě byl onou masařkou v talíři hovězí polívky spisovatel Bohumil Hrabal, jehož jménem mělo být pojmenováno nymburské gymnázium…. Není, neboť spisovatel B. Hrabal byl zvážen a nebylo mu přiznáno té cti. Jeho život byl studenty školy shledán nemravným a nedůstojným jména, jehož gymnázium Nymburk dosud používá…
Drazí neznámí, vlažní, studení, teplí, snědí, bílí, pihatí, plešatí i vy, co máte okousané nehty. Vám všem beze zbytku odpouštím chyby, probudíte-li mne ze sna a řeknete mi: Ne, proboha tak to nebylo!
Pakliže tohle pravda je, kde je má řeka Volha, kde jsou mé tažné popruhy? Jsem jenom burlak a mou nechtěnou profesí je táhnout lodě proti proudu Volhy. Jsem ryba, co jí vyschla řeka, jsem sprosťák ,,Gogén“, který miluje a maluje Tahiťanky nevěda, že mu to v Nymburku neprojde. Jsem Samojed, co snědl svého posledního psa, císař kdesi ze severu Afriky, co měl ledničku plnou opozice, kocourkovský radní, který se zazdil a nemohl ven z radnice, Enšpígl, co třásl rolničkami, Nero, co zapálil Řím, včela, co si sedla do vody, Šemík, který Vltavu přece jen přeskočil…
Proč mám oči pro pláč, proč hořely na hranicích knihy? Proč Goya raději nezahodil štětec, když v Nymburku o ničem nevědí? Rostou tam děti, ne jako starých stromků kmínky, ale jako staré pařezy? To, co odtamtud slyším, mi připadá, jako by to říkal šílený Áda, bláznivý řeholník, co se bičuje železem a ostrými dráty. Cítím pach páleného masa štvaných čarodějnic, dým z krematorií a zápach plynu vraždícího židy…
Proboha to jsou hlasy dětí z Nymburského gymnázia roku 2013? Ne, to je jen něco, co mě děsí. Je Nymburk městem Drákulovým, plným námelu a sušených houbiček? Co tyhle děti k tomu vede? Co je tak popudilo, proč zrovna Hrabal? Proč svými inkvizitorskými prsty neukazují na jiné? Mocné a mocnější?
Žádný z nich nežil jen mravně a nebyl jednobarevný. Pili a pijí, podváděli a podvádějí své manželky, a přesto se dnes jejich jmény honosí letiště, mosty, dálniční křižovatky. Prezidenti, předsedové vlád, ministři, jejich letušky, sekretářky… Znám jich jen málo, co odolali. A ani ti by nebyli hodni nést jméno nymburské školy…
Jsou asi nymburští studenti, výlupky toho nejlepšího, co nám svět dal,  a proto navrhuji dát jejich škole jméno ,,Svatá leč i pokřivená všech, co pozbyli rozumného ducha a jsou na prášcích“.
A pak, jednou, až odvolají, nechť zůstanou i u studené vody do žaludku a především po celém těle půl hodinu, ráno, večer i  v poledne. Studená voda léčí a pomáhá.

Žádné komentáře: