sobota 1. února 2014

Kniha, knížka, něco ke čtení. Něco do vlaku, abych tam neusnul


To okřídlené Gorkého vyznání knize, že za vše, co vím a znám děkuji těm pár tištěným listům papíru, zná každý. Mně, díky panu Kurkovi, machnínskému knihovníkovi, to bylo známo od první třídy.
Chodit do knihovny a hrát ochotnické a loutkové divadlo v prvních poválečných letech bylo samozřejmé. Zpěvák a herec vinohradského divadla Jirka Koutný vzpomínal, že už na podzim pětačtyřicátého hrál české divadlo v hospodě U zeleného stromu. Ti, ze starousedlíků, co už zapomněli češtinu ji biflovali tak intenzivně, že nakonec stihli i premiéru....
S knihovnou to bylo taky tak. Patřilo k dobrému tónu chodit každý týden v sobotu pro nové knížky. Knihovník se měl co otáčet. Měl ještě k tomu navíc pojízdnou knihovnu. Takový malý autobus, co v  libereckém okrese byl používán zrovna tak, jako dvojče, co jezdilo s potravinami. Co mě v pozdějších letech mrzelo bylo, že machnínský knihovník, zaměstnanec liberecké knihovny, protože neměl vzdělání, dělal v té veliké liberecké knihovně údržbáře a ke knížkám měl přístup, jen když je v bednách někam rozvážel. A přitom, jak ten uměl o knížkách mluvit a doporučit k přečtení! Ale tak to ve světě dospělých chodilo a snad i chodí.
Důchodce svět kolem kolem vidí už zase očima dosud nezkažených dětí.... Svět se za pětašedesát let, co jej intenzivně pozoruji změnil. Neplatí to, co platilo a platí to, co neplatilo. Gorkého konstatování, že kniha mu byla universitou je neplatné, jako studium práv z plzeňské university v nedávných dobách. Každý týden chodit do knihovny se síťovkou plnou knih a tolik si jich opět vypůjčit, to se už asi nevrátí stejně, jako pravidelné promítání filmů pro děti odpoledne a pro dospělé od osmi večer.
Lidem chodily do schránek noviny a časopisy. Právo stálo 0,30 haléřů, zrovna tolik, co mně jízda hromadnou dopravou od Ještěda po ZOO a botanickou zahradu.... Jestli v těch knížkách toho tehdy bylo víc? Sartr, Zola, Erenburg, Salinger, Šolochov, Neff, Branald. Knížku, jako dárek k narozeninám, za vysvědčení, k vánocům pamatuje snad každý z vás. Vánoce bez hromady knížek? Já nepamatuji a byla jich kolikrát i plná náruč. Strýčkové, tety, rodiče, organizace, ti všichni věděli, že knížkou nic nezkazí.
A četli jsme. Já i pod peřinou. V. Hugo – Bug Jargal. To mi bylo devět a četl jsem celou noc s rozsvícenou baterkou pod peřinou. V patnácti to odnesly oči, začal jsem nosit brýle. Ale to všichni z mé rodiny, každý kdo hodně četl. Poděkovat se sluší W. Mankowiczovi z autorů z Anglie, I. Babelovi, I. Erenburgovi z Ruska, Feuchtwangerovi z Německa... Poláčkovi, Mňačkovi, Lustigovi, Branaldovi, Ortenovi od nás. Jsme kosmopolitní a to je dobře. Hitler knihy a jejich autory pálil. Mě učitel na gymnáziu v Jeronýmově ulici vyčetl jejich kosmopolitismus, s nímž jsme zúčtovali jednou provždy v procesu se Slánským. Při vzpomínce na učitele Říhu se mi dělá zle od žaludku. I Tací ještě v šedesátých letech učili...
Ano, velmi mnoho z toho, co umím, mi dala knížka a nemusela to být přímo středoškolská nebo vysokoškolská učebnice. Gorký měl pravdu. Bez knížky jsme byli jako ryba na suchu, s knížkou, jako ryba ve vodě. Ano, knížce vděčíme za mnohé, co nás krášlí.



Žádné komentáře: