neděle 23. února 2014

Na cestách Sudetami a dál do vnitrozemí

Asfalt. Černý asfalt. Asi to nebude ten pravý, do kterého kdesi v Americe zapadala prehistorická zvířata a topila se v černé, tekuté a zároveň husté povidlové kaši. Asi to je jiná kaše, co se leje na naše cesty, aby záhy ztuhla, jako u zubaře plomba v zubu. Jako všechno, co má svůj prapůvod v něčem dávném, je zároveň i motivujícím zážitkem z mládí. Něco, co je spojeno s tím, na co tak rádi vzpomínáme, co bylo a už není....
Cestáři. Už to nejsou dávno ti, co pracovali bůhví s čím a za Marie Terezie stavěli první krásné široké cesty, po kterých jezdíme a chodíme dodnes. Tenkrát to šlo a ještě i dlouho potom bez „asfaltu“. Dnes to už bez něho nejde a my známe už jenom ten charakteristický zápach, polotekoucí hmotu, chladnoucí a tuhnoucí v báječný lesklý povrch nové, nebo obnovené vozovky. V horku, parnu a dusnu se tvoří silnice bez kterých, když jsme se nerozumě vzdali sítě kolejí a dobra vlaků, si už neumíme představit jak cokoli přepravit z bodu A do bodu B.
Bez cest černých, jako dříve Ostrava a Kladno, si skutečně nedovedu vybavit, jak cestovat, dopravovat zboží, materiál, lidi do práce a zpátky domů. On to už asi nebude ten prapůvodní černý asfalt, co tu snad původně kdysi opravdu byl, čínský, ruský, sibiřský asfalt. Po všech těch letech, kdy se šetří, se vypracovaly náhražky a tím došlo i k posunu vlastností media, kterým dnes zalepujeme výtluky a stavíme i nové cesty, které modelují jinak hezkou krajinu....
Jako kluk jsem obdivoval tuhle práci s vůní „asfaltu“ spojenou s mužnými hrudníky a svaly, které jsem viděl na mužích pracujících v téhle profesi. Dodnes se v ní asi mnoho nezměnilo, práce neubylo. Změnilo se ale jistě složení směsi. Tepla a zápachu míň nebude. Asi to bude i dobře placená práce, ale jen pro opravdovu silné a odpovědné jedince, protože si nedovedu v téhle práci si představit nějakou bábovku – flákače, který si sem přišel jen vydělat peníze. To by asi ti, co zde tvrdě pracují, těžko ustáli dělat na nějakého lemplíka.
Asfaltéři, či jak si říkají, jsou dozajista tvrdí chlapi a když si vezmete, že pracují za plného provozu silnic za zády a v jejich bezprostřední blízkosti… Pak je jejich práce hrdinstvím....
Výsledkem pak bývá nádherná lesklá, hladká a pevná, tolik žádaná a bezpečná cesta. Taková, co něco vydrží. Zimu i léto, mráz i žár, tisíce kilo na nápravu, ve dne i v noci, za deště, ve sněhu v podmínkách, kdy, jak se říká, by člověk psa ven nevyhnal. To všechno musí dneska vydržet nová či spravovaná „asfaltová vozovka“, silnice, vedoucí 365 dní v roce odkudsi libovolně někam napříč Sudetami, do Prahy a zase zpátky, celou republikou...



Žádné komentáře: