úterý 11. února 2014

Zamyšlení nad tím, proč se psem je těžko vyjít




Už jenom proto, že lidem konkurují. Štěkají, koušou....Ať se hnu kamkoli, jsou mi stále v patách, občas na botách. Moje partnerky je posadily tak vysoko, že na jejich památku nedosáhnu. Srovnávání s jejich předchozími muži s přehledem zvládnu, z toho se vymluvím, ale něco jiného je to u němé tváře. Památce psa neutečete. Co všechno uměl, znal, přinesl, ohlídal, vyslechl, jak se s ním povídalo. Jemu stačilo jednou říct, ale ty…
Pes mě nemá evidentně rád. Má za to, že já, nebo moji předci museli jíst psy a to se neodpouští. Panička může mít i dvě vysoké školy, když na ni pes upře své moudré oči, místo, aby mu za poklesek v chování vynadala a vyhnala ven do zahrady prohánět smysluplně krysy a holuby, tak si ho přivine na svá ňadra a konejší jej. Políbí ho mezi ušima a nechá se psím jazykem, kterým si pes před chvílí dělal hygienu konečníku, olizovat tvář.
Potlačil jsem chuť psa zabít, chytit za flígr a osobně ho vyhodit do zahrady. A co jsem si nevyslechl? Pes je očkovaný, čipovaný, má papíry.... Ale mně vadí programově. Rozumí všemu, miluje paní až tak, že by pro ni do ohně skočil. A já, já bych se měl stydět.
Byly mi podsunuty příběhy psů hrajících v seriálech ze života komunity blízkého okolí. Přiznávám, že rudnu a brunátním. Nemám rád televizní seriály, novely zesměšňující a zjednodušující na plážích. Tam všude je vše možné, jen ne překonat slepou Esmeraldu. Přeceňování psa, především malého vzrůstu je nevkusné a zavádějící. Pes je ikonou své paní, která jej učí a kazí. Je to úžasný přerod zvířete v diplomata v huňatém kožichu s blechou na ocase, šlechtice „ducha“ v kožichu plném roztočů a těch potvůrek, co roznášejí boreliózu.... Vykládejte tohle ženským, co psy kazí. Vždyť často nevíte, s kým jednat v bytě. Jsou tam dvě. Jedna vás nepustí ke slovu a ta druhá štěká taky.
Pes je dnes ze zákona na úrovni převzít dědictví, hrad Kost, jihočeskou Bechyni. Vedle něho si pak připadám, že náhubek mám já, a vodítko taky. Je čas vědět, kam se v tomto čase postavit. Pes stojí pevně na všech čtyřech, člověk na dvou. Ještě není rozhodnuto.... Ať žijí lidé, co mají psa, a ten o tom neví. Kdo koho má, toť zásadní otázka všeho spolubytí. Pokud na ni odpoví pes jako první, pak pane jdi a skoč do hluboké studny, neboť pes tam za tebou neskočí. Neví, že tam pro tebe má skočit, není robot, který by skočil.
Pes, má-li na výběr, neskočí. Pán se utopí a otázka je zodpovězena, teorie ověřena. Ani pes zahrnut láskou neskočí, ani láska není motivem, pokud to není první zákon. Pes žije s člověkem příliš dlouho, aby pochopil. Ani člověk není motivem, aby skočil.... Strach o vlastní život je prvotný. Je příliš inteligentní, aby pochopil, jak to mezi lidmi chodí. Lidé předstírají, obchází zákony, každý upřednostňuje zachování sebe sama. Pes to vidí, cítí a je zmatený. Neskočí a skočí-li, bude to individuelní rozhodnutí. Zjednodušeně ošetřeno asi tak, jaký pán, takový pes.
Pes patří do boudy na dvůr do kotce. Hlídat dům, zahradu. Ne všemu rozumím, ne všichni lidé mají na to, mít psa. Je asi prokázáno, že skutečně pes může býti  chytřejší svého pána. Pak to už není legrace, ale příběh k hlubšímu zamyšlení.

Žádné komentáře: