neděle 2. března 2014

Když je horko chceme, aby se ochladilo

Ze střechy spadla kočka. Z toho horka se narovnal i vlnitý plech a střecha byla rozpálená, jako žehlička. Kdo byl u vody ten odtamtud utíkal, kdo seděl v autě omdlíval. Tak tohle jsem zažil v Samarkandu na letišti na vlastní kůži. Na betonové ploše u letadla L14, co mě mělo vrátit do Taškentu. Tam bylo o stupínek chladněji, ale už jsem chtěl být v Liberci. Horka se brzo přejedí a my si jich neumíme vážit. Pokaždé se najde argument, proč si na horko stěžovat.
Když je kolem třicítky, tak je to i doma na mrtvici. Domácí zvířata zrovna tak, jako my, se horka děsí. Zapomínají, že jde o dva až tři dny v roce. Takové malé ochutnání. Mě se poprvé spálily tvářičky do barvy hovězího steaku, když se maminka zapovídala v krámu paní Lankové v Machníně a já spal v kočárku s tváří na sluníčku.
Podruhé k tomu došlo, když už jsem byl školákem. Naproti „Nordlichtu“ (Polární Záře), bývalé machnínské hospody, kde jsme bydleli, je hřbitov. Chodil jsem tehdy do první třídy a za domácí úkol jsme dostali procvičit si velká písmenka. Napadla mne úžasná myšlenka. Kde jinde si je procvičit, než na hřbitově. Tam na každém kameni je jich celá hromada. Maminka zrovna četla něco, co ji velmi zaujalo. Četla jako o závod a já toho využil. Těch pár desítek metrů na hřbitov jsem bez potíží zdolal v cukuletu.
Hřbitov, to je jedna velká čítanka. Žel zapomněl jsem, že Machnín – Machendorf je sudetská víska a tudíž většina textu na náhrobních kamenech je v němčině. Ač mi to dalo práci, početl jsem si. Únavou, zdravým vzduchem a sluncem rozpálenými kameny znaven, na jeden jsem si lehl a tváří obrácen k slunci, usnul jsem jako polární medvěd. Nevím, kolik času jsem na hrobě strávil.
Probudila mě voda z konve, kterou se jinak zalévají květiny na hrobech. Stará Reichlová mi ji lila na hlavu a přitom se mne velmi hlasitě ptala: „Jiříčku, jsi mrtvý?“ Nebyl jsem, ale obličej jsem měl jako chutně propečený bramborák a vstávat se mi taky nijak nechtělo. Rty mi jaksi nešly od sebe a tak jsem mlčel. Zmáčeného a uvařeného si mě máma odvezla na zahradním kolečku, těch pár metrů ze hřbitova domů. Řekněte, není úžasné, vracet se ze hřbitova, jako ze slunečních lázní?
Bál jsem se jen, aby nevolali doktora, ale bohatě stačilo zajít pro vesnického zdravotníka, pana Matouše. Přišel, něco mi na obličej nalil, mámě vynadal, mě pochválil, jak se držím a šel. Máma se jen hrozila, že polil všechno svou močí, nebo co to v té lahvičce měl. No, co asi? Každý věděl, čím léčí. Mýt jsem se nesměl a spal jsem sám v pokoji. Za dva dny ve škole byl se mnou pan řídicí učitel, velmi spokojen. Velká písmenka mi šla jako z partesu, spíš jako ze hřbitova v Machníně dříve Machendorfu.
Od té doby si dávám pozor, když louskám texty na starých hřbitovech. Ne pokaždé je k dispozici sousedka s konví vody. Maminka už taky dočetla a já bych se sotva vešel na kolečko. A pan Matouš? Kdepak asi dneska koho léčí?

Všechny hřbitovy světa jsou pro mne tím prvním machnínským. Oázou, v níž mám pocit, kdykoli do ní vstoupím, že stojím na ostrově v rozbouřeném moři, úvazišti plném ztracených lodí.

Žádné komentáře: