sobota 15. března 2014

Když koledovat, tak k Táborským

Na vesnici si lidé vidí do talířů. Aspoň tak mi to maminka pokaždé opakovala. To známé: Co by tomu řekli sousedé?!, jsem slyšel mnohokrát. Ač měla dozajista, jako všechny maminy pravdu, dařilo se mi její doporučení vždy nějak obejít. Byla příliš hodná a měla mě natolik ráda, že mi mlčky dala prostor pro vlastní iniciativu. Ani tentokrát tomu nebylo jinak.
Bylo mi pět let a v podstatě pro každého čtyřletého jsem byl mazák, každý šesťák se mnou třískal o zem. Blížily se velikonoce. Naše vesnice byla natolik internacionální, že jsme si zde po válce už skoro nerozuměli ač obcovací řečí byla němčina, a pak čeština. Maďaři, východní Slováci, Rumuni, Rusíni a cikáni měli svou originální překladovou češtinu. Koledovat posílali děti všichni.
Jak jsem už řekl čtyřletí, mě poslouchali, páťáci a šesťáci, když mi před tím namleli, tak taky. Musím přiznat, že židovskou rodinou jsme ve vesnici byli jenom my. V družné zábavě, den po dni jsme všichni přežívali, abychom doma za zavřenými dveřmi pomlouvali jeden druhého. Kdeže ty časy zavřených dveří, rozestlaných opravdových peřin jsou! To teplo pod nimi, jak k tělu přilnuly a hřály, hřály. I vzpomínky na teplou duchnu z pravého husího peří hřejí.
Jak už jsem řekl. Slušně pozdravit, usmát se, ukázat zuby, nadzvednout klobouk, nonšalantně políbit ruku a poslat děti koledovat na velikonoce – to dělali všichni…. Pod kostelem, kde jsme bydleli, nás bylo šest a měli jsme v zásobě překvapení. Nedávno, před měnou skončili s krámkem Táborští, co prodávali jako soukromníci v sortimentu papír. Víc písmen jsem neznal, ale ,,papír“ na štítu – ve výloze byl. Nikdo jiný by k nim koledovat nešel. Zatáhli roletu, děti neměli. Já velel a nějaká natvrdo vařená vajíčka mě nezajímala. Šlo o sortiment, co ještě nedávno Táborští prodávali. Připadal jsem si trochu jako Jánošík, nebo šéf podobných dětí v Oděse.
A tak nás šest mlátilo pomlázkami o dveře, jako husité cepy. Koledovali jsme s vervou, jako ti, co zpívali chorály Ktož sú boží bojovníci, u Lipan nebo na hradbách Sionu. Tak dlouho až otevřeli: „Nic nemáme, běžte pryč!“ Nešlo to, takže došlo na průpisové barevné papíry, role krepáku, barevné tužky, gumy, ořezávátka, v podstatě sortiment, co neprodali… Já byl za Judu Makabejského, u ostatních za Žižku, za Jánošíka, co bohatým bral a ostatním dával typy.

Naše vesnice opravdu byla internacionální. Mě doma pro formu za to koledování u Táborských nařezali. Pak šli hrát šachy a my kluci za hřbitov, kde jsme měli na stromě ve větvích skrýš. Tam jsme si řekli, co jsme doma odposlechli a udělali plán, co s tím…. Většinou jsme byli úspěšní a šťastní. Není to krásné vzpomínání? Jak moc se liší naše hraní od toho, jak si hrají děti dnes. K čemu používají své hlavinky, svaly, klouby, končetiny? Na co budou vzpomínat oni?  

Žádné komentáře: