neděle 23. března 2014

Recept k vyzvednutí v Sudetech

Bylo mi deset a to kolo k narozkám byl splněný klukovský sen. Přehazovačku ještě nemělo, ale už se podstatně lišilo od kol stejně starých kamarádů. Vždyť i já jsem měl jedno takové. Ostatně na vesnicích jezdila trofejní kola, jež byla součástí konfiskátů (po Němcích), spolehlivě ještě nejméně dalších dvacet let. Byla nezničitelná. Však se k nám později z Ruska dovážela jejich replika – kola Ukrajina. Žel, jejich design byl stále ještě vázán tím, aby na frontě dovezl vojáka, kam je třeba, a aby se kolem i kryl. Nebo tak nějak.
Proto naše „esky“, byly mezi chlapci mé generace tak žádány a oblíbeny. Byly barevnější, měly berany, lepší zvonky, měkčí sedadla, byly lehčí… Z kola jsem téměř neslezl. Mé první ,,ruhly“ – hodinky zůstaly v Machníně, po přehlédnutí díry v prašné vozovce, někde ve škarpě za školou, hodináři tak na náhradní díly,.
Jindy mi maminka sama řekla: ,,Jiříčku, skoč na kole pro léky. Tady máš recept a vyzvedni mi ho.“ A hned bylo nad čím přemýšlet. Kam do lékárny? Machnín byl pořád ještě samostatnou obcí, ale svoji lékárnu neměl. Nejblíž byly dvě lékárny vzdálené odtud stejně, asi čtyři kilometry. První byla v Chrastavě na rohu v ulici za školou. Parádní cesta tam. Kopeček jenom od nás ke kostelu a od Mrázků kolem lípy po rovině a z kopce dolů, pět až deset minut. Cesta zpátky byla do kopce a trvala dobré půl hodiny.
Druhá varianta byla s podivem po cestě tam i zpět po rovině…. Do Stráže nad Nisou, ještě před nedávnem do Alt Habendorfu. Po cestě z Machnína do Liberce, v půlce odbočit doleva pod viadukt, směrem k Tesle a vpravo, v takovém malém domečku, bývala lékárna i pro nás. Já tou cestou jezdil docela rád. Nebyl na ní skoro žádný provoz.
Stále mluvím o cestě, která vedla z Ústí nad Labem od Teplic k nám do Liberce ta, co vedla z Bedřichovky přes Stráž do metropole Sudet. Klid na tehdejších silnicích byl dán tím, že bylo málo osobních aut a hlavně, podniky posílaly své výrobky vlakem. Žádní tiráci, ale nákladní vagony. Takže jsme jezdili na kole cik – cak z jedné strany asfaltky na druhou, až na vás prostě (sprostě) někdo zatroubil. A pak, ve Svárově před skálou byla ze stráně, hned při silnici vyvedena železná trubka, z které celý rok tekla chladivá, čerstvá a voňavá voda, kterou jsme si nenechali utéct, a pili ji plnými dlaněmi. Však si ji tehdy brali celé konve i kolem projíždějí řidiči autobusů ČSAD k chlazení motorů… A ještě to pan Linka, řidič autobusu komentoval peprnými slovy…

Složitý výběr lékárny: buď na předměstí Liberce – do Stráže, nebo do Chrastavy? Už ani nevím, jak jsem se tehdy rozhodl. Pokud mě maminka poslala ještě i pro vajíčka k paní Sedláčkové, k té co se nenaučila česky a kde obchod vypadal tak, že já ji dal pytlík, v němž byla papírová desetikoruna a za pět minut poté jsem dostal zpět týž sáček s deseti čerstvými vajíčky, jel jsem raději do Chrastavy. Paní Sedláčková bydlela v posledním Machnínském domku, pak už jen starodávná lípa, Chrastavské oko a lékárna na rohu ulice, za kinem…..

Žádné komentáře: