neděle 1. června 2014

Jsou věci, které by se nemusely měnit

Pokud Hrádek nad Nisou voněl suchou kůrou, která dosychala před domky malebného sudetského městečka poválečného pohraničí, tak nedaleko odtud na Frýdlantsku, jsem se setkal s pachem v obráceném gardu. Opakovaně jsem si ji užil přímo v té ostré zatáčce na cestě obcí dolů po levé straně. Už jenom to, že bylo otevřeno.
Prodejna potravin se zbožím smíšeným. Račte vstoupit, náš zákazník náš – znáte to. Aspoň my jsme to znali. Když už byl sortiment omezen, měl to nahradit personál úslužností.... Chtěl jsem kus salámu plus čtyři housky pro šoféra. Něco mi však vyrostlo před očima a zpomalilo chůzi. To „něco“ nemělo podobu ničeho z nám známého světa. Byl to mrak, všeobjímající, pytel hrůzy, který jsem dosud neviděl, ale vdechl všemi póry těla. Zoufale jsem se chtěl něčeho podržet, napsat poslední vůli, být báňskými záchranáři vysvobozen. Hledal jsem očima kanárka, který horníkům na díle, v podzemí hlásí nebezpečenství, tím že pokládá hlavičku a navždy ztrácí vědomí. Chtěl jsem ji položit taky. Byl jsem zoufalý.
Dáma za pokladnou vesele štěbetala, ne nepodobně huse. Evidentně jí smrad, který ji míjel, nevadil: „Není vám něco? Jste takový bledý, nemám otevřít okno?“ Rozmluvil jsem se: „Nemáte tady alarm, něco, co hlásí požár, násilí, ztrátu kyslíku....Vy necítíte nic?“ Vedoucí prodejny krátce po mateřské dovolené se chlapsky zasmála a rozhodně popřela, že by tu měla myši. Milión myší, myši z celé galaxie, miliony, co se peleší vzadu ve skladu na pytlích s rýží, s moukou.
„Šťastná to žena,“ řekla by o ní Božena Němcová, šéflékař na nosním by asi jen lomil rukama a skočil kamkoli a pod cokoli. Ten smrad byl pravý opak hrádecké vůně, která rovněž brala dech. Nějak jsme se v tom myším království nedohodli. Nechal jsem to království zavřít. Jsou chvíle v životě lidském, které by se opakovat nemusely. Pach nemytého těla, rozkládající se biohmota masa a kůží....

Dva protiklady a jak se přitahují. Těch protikladů by bylo jistě víc. Vůně čaje, kávy, dobrého jídla, mě přímo irituje, nadnáší a pohybuje mnou. Když stojím pod rozkvetlou lípou, v lese, když po dešti dýchá všechno kolem. Vymalovaný byt, nová knížka, vůně tisku z nových bankovek. Nádherně voní dřevo, ovoce, nové auto, boty, koberec. Nejvíc mi voní zahrada tam, kde kvetou květiny a za plotem pečou brambory. Voní mi šeřík v parku, mokrý asfalt po dešti. Přeoraná pole, posekaná tráva, seno uklizené před deštěm na půdu. Moje peřina a polštář, chleba s máslem a cibulí a s rajčaty. Máloco voní jako restaurace. Tam, když už je hotová svíčková na smetaně, je náš čich a nos jako barometr dobré nálady. Budiž, ať se nic nemění. Vyhovujeme to mě i většině těch, které znám.

Žádné komentáře: