neděle 21. září 2014

Policajti



                V naší vesnici jednu dobu policajt byl, jednu dobu nebyl. Ani jedno, ani druhé kriminalitu v Machníne neovlivnilo. Nijak zvlášť se nekradlo, nezabíjelo, na republiku nenadávalo. Co si pamatuji, tak úplně v prvních letech druhé půlky minulého století seděl můj táta, starej Martinec a ten z Karlova za černou porážku telete. Jak vidno, většinou to bylo za velezradu. Kradli všichni, kdo k tomu  měli příležitost a táta mi později řekl hlubokomyslnou pravdu: „...a nejvíc ti obr komunisti.“
                Kde opravdu byla pravda? Co já vím. Jedni, jako táta, seděli, druzí, ti vysmátí, přečkali vše v pohodě. Však se můj tatík divil, když jsem se v roce 1956 jedno odpoledne, jako vzorný pionýr, fotil s páskou PS VB (pomocná stráž veřejné bezpečnosti). Existuje fotka, jak ve Svárově u skály v pionýrském kroji zastavuji auta, vzadu za mnou je vidět skutečný pomocník VB. To bylo něco, co nám třem vybraným všichni spolužáci krutě záviděli. Otec se ode mne kousek odtáhl, myslel si své a asi si dovedl představit pro mne i jiné bohulibé aktivity…
                Policajti, to tenkrát bylo řemení přes hruď, vysoké boty kanady, terénní auta. Tajní měli kožené kabáty, tatraplány a byli tajuplní, stejně jako ti dnešní, co vidíme v televizích při zásazích . Zrovna jako tehdy s mým tátou i dnes mrskají s lidmi pěkně zvostra na zem, žádné smilování. Jak je člověk jednou policajt, hned mu to stoupne do hlavy a je něco víc, než ti ostatní. Někdy to přejde. Někdy až když vystřízliví.
                Já si na policajty nemůžu stěžovat. Jen když jsem jednou šel podat  stížnost, tak mi bylo vysvětleno, že pokud mě skutečně někdo nezabije, šetřiti není co, takže počkáme… Což mi přišlo trochu podivné, ale službu konající měla pravdu. Nikdo mě nezabil, mé etnikum už každý zná, ví, že se myje, že nechodím špinavý.
                Policajti jsou kluci a holky jako každý jiný, zdá se, že úplně normální, aspoň pokud jsem já normální. Měl jsem v rodině policajta, bratrance z matčiny strany. Nejdřív byl hasičem, ale ztloustli jsme a on neprojel tou hasičskou tyčí z patra do přízemí. Ucpal průlez, když někde opravdu hořelo a tak plynule přešel k policajtům. A kdyby neumřel asi by mi vyprávěl, a já mu právem nevěřil.
                Jsem přesvědčen, že televizní seriály ze života policie jsou zajímavější než příběhy doktorů, jejich milenek a nezletilých dětí. Jejich práce není jen dobrodružství. Je to chlapská, mimořádně zodpovědná a na čas náročná dřina a často se platí životy. Společnost ji ale ne vždy tak chápe. Já  v ní vidím to, k čemu má sloužit. Nakonec to mají napsané na dveřích svých omajáčkovaných aut. Měla by to být pravda.

Žádné komentáře: