neděle 12. října 2014

Tramvají před 60 lety

Ono být pionýrem a ještě nejlepším v roce 1959 znamenalo, že pojedeš do Prahy na oslavy deseti let této bohumilé dětské organizace. Nebyl jsem sám. Ze školy na Husově třídě v Liberci nás jelo víc. Tahle škola pokaždé patřila k nejlepším. Já například patřil k nejlepším ve sběru starého papíru. Když vám je dvanáct, tak je vám jedno jestli nosíte bílé podkolenky, nebo červený šátek. Hlavně se radujete z toho, že jedete na třídenní výlet do Prahy sami, bez rodičů.
Počasí bylo takové, jako bychom si ho vymodlili. Teplo jenom na šátek a bílou košili. Ten šátek, pěkně uvázaný, byl i vstupenkou na řadu akcí a především na volnou jízdu pražskou tramvají… Bydleli jsme po rodinách a na mě vyšly rozkvetlé Hradčany, ta část Prahy, kde je opravdu hezky. Je to víc jak padesát let, ale všechny vzpomínky, dosud nevybledly. Ta na pražskou tramvaj a jejího řidiče nevybledne nikdy.
Jak asi víte, tehdy zrovna dostavěli pomník J.V. Stalina, který byl z velké části z liberecké žuly. Však na něj byla v té době řada Liberečáků hrdá. Vyšla i pohlednice tohoto sousoší, kterému zase jiná skupina dospělých říkala „fronta na maso“. Já nepatřil k žádné ze skupin, ale pohlednici jsem si chtěl z Prahy přivézt. Nebyla, jako to maso na které se v té době opravdu stály fronty…
S pionýrským šátkem na krku nastupuji do tramvaje, a co mi padlo do oka byl onen černobílý pohled, na kterém byl Stalin v celé své obludné pražské mohutnosti. Řidič měl pohlednici zastrčenou na předním skle své tramvaje. Nebyl problém oslovit jej a požádat, co chce za tu pohlednici, která jinak nikde ke koupi nebyla. On točil klikou, nebo jak se ten volant u tramvaje jmenoval a celou cestu se smál. Když ze mne dostal, že jsem z Liberce tak si i prozpěvoval: „Liberec, Liberec, tam jsem šlohl koberec.“ Víte, že mi to přišlo, tenkrát zábavné? Fakt, byla jiná doba.
Celá tramvaj se bavila. Lidé v tramvaji létali v zatáčkách jak nudle v bandasce a smáli se. Ani se jim vystupovat nechtělo. Chtěli vědět, jak transakce řidič versus pionýr z Liberce dopadne. On totiž ten ferina za „rajčákem“ chtěl za tu pohlednici Stalina můj pod krkem uvázaný pionýrský šátek. Prý čistá, férová výměna. Připomenu, že šátek byl zároveň v ty pražské dny jízdenkou na tramvaj. A teď soudružko vedoucí - babo raď!
Jel jsem sám, ale stařičká tramvaj plná lidí byla na mé straně. Řidič, asi recidivista, se zasekl a dál si zpíval: „Liberec, tam jsem šlohl koberec!“ a nebyl nakloněn kompromisu. Abych vás nenapínal. Z tramvaje jsem vystupoval s pohlednicí v ruce, bez pionýrského šátku a za potlesku celé tramvaje. Byl jsem na sebe hrdý, až do té doby, kdy mě průvodčí v příští tramvaji upozornil, že musím zaplatit jízdné, neboť nejsem řádně označený pionýr používající výhod – slev na pražskou hromadnou dopravu v rámci oslav 10. výročí založení pionýrské organizace v Československu..

 Je tomu už víc než padesát let. Když po tolika letech nastupuji v Liberci, v Jablonci nad Nisou, nebo i v té Praze do tramvaje, usedám kousek za řidičem. Nedá mi to a poslouchám ty mladé, o čem vedou řeč. Svět se změnil a my také. Náš svět je pro mladé světem pohádek, dávných ještěrů a ještěrek. Poslouchají nás a myslí si své. I tramvaje jsou jiné, bezpečnější a nejsou tak hlučné jako ty, které jezdily po Liberci a Jablonci a v Praze před šedesáti lety….

Žádné komentáře: