sobota 24. ledna 2015

Máme doma chytré děti

Myslete si co chcete, ale pokrok je v našich dětech. V těch, které už od 10 let ví víc, než my. Berme to jako hotovou věc. Naše děti jsou chytřejší než my. Dělejme, že to netušíme, krmme je, dávejme jim peníze na vzdělání, perme jim a žehleme. Dělejme, že to děláme proto, že je milujeme, přesto, že jim vlastně už nerozumíme. Tolerujeme je i proto, že až povyrostou vnoučata, ta jim naservírují krutou pravdu o rodičích a dětech bez obalu.
Dárky jim nekupujte, chtějí peníze. Koupí si sice zase jen hlouposti, ale vybrali si je sami. Já tentokrát udělal výjimku. Koupil jsem dceři Sáře náramkové mechanické hodinky. Malé, staré, natahující se tím drobným kolečkem, kterým se nastavuje i korekce času. To bylo ale překvapení! To byl úžas v očích bakalářky, budoucí učitelky! Neznal mezí, jako by viděla loutkové divadlo.
Černý kožený pásek, hodiny velikosti nehtu na malíčku, 17 kamenů, vše od firmy Glashütte, jako nové. Ležely u původní majitelky v šuplíku nočního stolu v krabičce tak, jak je dostala od závodního výboru při odchodu do důchodu před téměř 40 lety. Světe div se, dcera si je připjala na ruku! A hle, nastal problém: „Jak se to nastavuje? A co baterka?“
Přišel můj čas. Slyším se, jak říkám, a je mi dobře: „Čudlík povytáhni, opři o něj palec, ten podepři zespodu ukazováčkem. Palec posuň kupředu a palcem popojížděj kupředu, až lehce narazíš, couvni zpět a kupředu, až znovu narazíš, vrať se zpět.“
A nyní prosím, potřebuji nějakou maličkost já - opravit něco na počítači. Večer, a pak ještě nějakou hodinu po půlnoci jsem zkoušel všechno. Co se dalo, to jsem na počítači zmáčknul, restartoval, sofistikovaně čekal, a nepodařilo se nic. Nic se nedělo – ten ďáblův nástroj mlčel. Bylo to jasné, bezduchý stroj vyhrál.

Naučil jsem dceru natahovat mechanické hodinky, žádný dnešní bateriový šmejd a teď se uvidí! Když se ani po čtyřech hodinách počítač nerozešel mně, nezvládne to mládě, nezkušené děvče. Dnešní děti nemají úctu k autoritám a nepřistupují k problémům s pokorou. Stačilo pár jejích chvatů, počítač něco zachrchlal, rozběhl se a slyším, jak dcera říká: „Tati, tohle nic nebylo.“ Slyším se, jak jí na to říkám: „Poslouchej -“ A ona: „Čím to je, tati, že těmhle věcem nerozumíš? Vnouček Honzík by ti to spravil taky! Díky za hodinky,“ pohodila hlavou a pak už jenom slyším dveře, jak zaklapla a běží dolů po schodech… Asi to neumí s ovladačem ve výtahu, přeci musí být něco, co ti mladí neumějí, nebo mi to dělají „na truc“ a baví je to….

Žádné komentáře: