sobota 28. února 2015

Jak mne bolela záda a co z toho vzešlo


          Vy mladí už nevíte, co to bylo po roce 1960, kdy zanikl Severočeský – liberecký kraj a vznikl útvar pro nás nový – spádový ústecký kraj. Dvě hodiny autem skrze města, městečka a vesnice, nekonečné kilometry tam a zpět. A to mi maminka ještě po staru připomínala, vem si na sebe něco lepšího, to je, jako bys jel do Prahy. A tak jsme jezdili s každou blbostí na porady, na kobereček, na vlastní hodnocení. Ústí nad Labem bylo pro nás stále důležitější, dokonce víc, než si má maminka vůbec uvědomovala, ale jezdit tam pokaždé v čisté košili mi připadalo padlé na hlavu.
Každá návštěva nového krajského města znamenala pokaždé ztracený celý den a znechucení nad tím, jak nám nadřízení dávali znát, že Ústí nad Labem je krajským městem a Liberec jen městem okresním provinčním. Je to za námi. Máte to ale štěstí, vy dnešní uličníci, co jste přišli už po nás do hotového. Hejtman sídlí opět doma v Liberci, odevšad to máme kousek, silnice jsou bezpečnější, širší, vyhýbají se vesnicím i městečkům. Auta mají airbagy. My měli plechy z desetin milimetrů a vatu do uší. A když gubernátor navštívil Liberec chtěl k tomu bonus. Zhlédnout vzorkovnu Skloexportu, Bytexu, oběd na Ještědu, navštívit nějakou tu lékařskou kapacitu. Nám domorodcům přestal vozit drobné pozornosti, malá zrcátka a jabloneckou bižuterii, poté když jsme mu vysvětlili, že se tu vyrábějí…
Aby mne pochválil, protože nikdo jiný nebyl zrovna k mání, oznámil mi, že jsem za dobrou práci vybrán na zájezd do Murmanska, ruského přístavu, který, ač za polárním kruhem, nikdy nezamrzá. Letí se do Moskvy a potom se z ní jede týden spacími vagóny – vlakem tam, až na konec civilizovaného světa tam, kde moře nikdy nezamrzá, blízko severního pólu… Za co, pomyslel jsem si v první chvíli a hned jsem si odpověděl, že za dobrotu. Naposledy, když tu šéf byl, nedojel by domů do Ústí, kdyby se na jeho bolavá záda nepodíval a nevyléčil je můj dobrý známý MUDr. Franta Pohan. A to měl být vděk??
No budiž, poskytl jsem šéfovi písemně stanovisko MUDr. Pohana, že mám záda v rozkladu, a že sedět ve vlaku týden tam a týden zpátky nepřipadá v úvahu. Obratem mě šéf z Ústí informoval, že ví, že MUDr. Pohan je kreativní a vyhoví mým přáním, a že tedy jeho doporučení neakceptuje. Tak jsem si pomyslel, že znám i jiné dobré liberecké kapacity, které zainteresuji. Ať se šéf z Ústí urazí nebo ne, nepojedu. Obvoďák byl můj spolužák a doporučení jíst dietní stravu mi vydal, šašliky z kozího masa mi zakázal, stravu ve vlaku nedoporučil a v latině se rozepsal, co vše by mi hrozilo, kdybych požil...
Tenhle papír zabral. Způsobil, že ze strachu o mě a mé pozornosti, které by ztratila, rozhodla se jet šéfova sekretářka, které to původně zakázal manžel. Zákaz padl, jel šéf i ona. Hlas tamtamů oznámil tuto radostnou zprávu ve všech okresech. Zavládla v nich radost a snaha vybavit šéfa na cestu suvenýry, jen aby si to ještě nerozmyslil. To nejhezčí ze skla šlo z Jablonce, z Hrádku nad Nisou šly prezervativy s tím, ať si to tam, v polárním kraji, všichni všechno dosyta užijí. Lůžka jsou v těchto vlacích pohodlná, ale týden tam a týden sem jednoho naučí mnohému.
A tak vám, moji drazí nástupci v rolích úspěšných vedoucích, co nemusíte jezdit na porady do Ústí nad Labem přeji, aby se to už nikdy neopakovalo. Abyste nemuseli do Murmanska za polární kruh, neboť tam je zima až praští a všelikeré svody na cestě se vás mohou zmocnit, aniž byste to plánovali.

Přeji vám jen takové služební cesty, co přinášejí do vašich myslí pohodu a mír. Služební cesty by měly rozšířit vaše magisterské vzdělání, obohatit obzory, diety a zeměpisná poznání, s nimiž byste měli doma seznámit své děti a partnery. Sluší se to. A pozornost, jako květiny nebo lahvinka nikoho neurazí. 

Žádné komentáře: