pátek 20. března 2015

Cesta zadem


           Udělejte si ten čas, radím vám dobře a nespěchejte, říká vám srdce. I to moje. Moje byla i trojkolka, radost mého předškolního věku. Byla rychlá, tudíž jsem spěchal a přejel leckterého brouka, který mé zběsilé jízdy nestačil uskočit.

Později jsem spěchal na kole, na mopedu, autem, vlakem, letadlem či lodí… Všichni, co v tom se mnou jeli se moc a moc divili a ptali se, proč jím tak rychle, proč vstávám tak brzy: „Co tě honí?“ Měli pravdu. Proč se honit? Nic neuteče. Šup! a je tu stáří. Tak, jako mech a letokruhy prozradí o věku stromů vše, stařecké skvrny na hřbetu ruky, vrásky a bolest v kolenou… Touha létat mě přestala trápit a toužím vidět lavičku. Je o tom, co potřebují teď hned. Sednout si a potichu si říkat: Seď chlapče, doma na zadku, seď a aspoň ke stáří se snaž přemýšlet.
Jaro je za dveřmi a sníh se změnil ve špinavou břečku. Znáš její řeč? Spěchá a v moři na tu naši kapičku z Nisy čeká mořský proud a s ním mořské ryby, parníky a lodě plachetní, veslice rybářů s přídavnými motory. Ti všichni také spěchají. Ryby, aby nezasmrádly, obchodní jednání, důležitá setkání. Nezmeškat, být tam včas. Spěchám, teď hned, dnes, nejpozději zítra… Tomu všemu jsem i já rozuměl. Čas kvapí, jako pochod vojáka levá, pravá. Nastupte si, čas běží, vlak, autobus, loď nečeká. Jste tu vy a čas…
Zkuste to jako já jít lesem, hlubokým lesem, samé zatáčky, kousek před Jablonným doprava a nespěchejte. Jeďte, jak říkala moje máma, rekreačně tak, abyste viděli všechno. Každou tu zatáčku, odpočívadlo, vodu, co teče ze břehu, kalíšek ze kterého je vám dáno pít. Jeďte tou pradávnou cestou lesem, kde se budete bát zastavit…. Ne, nebojte se. To jenom cítíte strach, že tu skoro tisíc let zpátky opravdu hodovaly a loupily bandy ukrutných loupežníků.

Já se tu cítím jako doma. Vlevo Karlův Ojbín, vpravo hodovala saská knížata a dýchala čistý lesní vzduch. Kdekdo tu cestoval koňmo, psal básně a opíjel se v hospodách. Lituji, že jsem tu cestu nenašel dřív, nesklonil hlavu a nedíval se k nohám, neviděl tu zelenou krásu kvetoucí trávy, mravence a brouky lézt pomalu přes cestu. Jsou takové cesty i u nás, všude, kde čas a spěch nemůže vyhrát. Ale ta cesta do Žitavy zadem, zadními vrátky kolem Ojbína mi připadá boží, taková, že vám ji nesmím zapřít. A pokud ji znáte, je jen dobře. Je tu a bude stále, jen my se na ní vystřídáme. Čas kráčí mílovými kroky. Nechtějme spěchat, nikam to nevede. Cestujme časem po svém, o trochu pomaleji. Cestujme tak, abychom viděli a aby bylo vidět i nás na dosah ruky od Jablonného, kam kamenem dohodíš, kam šíp zalétne...

Žádné komentáře: