pátek 20. března 2015

Školní kabinet


             Nám, dětem před šedesáti lety, byl školní kabinet tím, co pro dnešní žáčky počítač s internetem. U nás na vesnici ve škole byl kabinet jen jeden, ale byl o všem možném. Byly v něm vycpaniny těch, které jsme znali z lesa, z pole, ze zahrady. Co z nás ale nikdo nikdy neviděl byla lidská kostra. Celá! Velká kostra – skelet - do poslední kostičky člověka. Nádherné grafické listy s lištou dole i nahoře, sytě barevné na špagátku tak, aby šly zavěsit a celá třída viděla, co neviděla nikde jinde. To byl školní kabinet, plný tajemných kuriozit, barvotisků, vycpanin a modelů.

Co k tomu dodat? Byli jsme šťastní, když jsme byli vybráni, abychom šli pro obrázek do školního kabinetu. Každý si toho vážil a záviděli mu to všichni ostatní. A že tam obrázků viselo! Obrázků tolika krásných námětů. Jak se dělá mýdlo, jak se staví loď, jak se loví mrož, dělo připravené k výstřelu, parní stroj… Prohlédnout si úžasné věci, které skrýval školní kabinet, byl sen každého z nás.
A tak se mezi kluky rozhodlo, že se tam vloudíme a prohlídneme si všechny ty obrazy. Hlavně ty o ženském těle a jak se rodí mimina - to nás zajímalo z těch naučných obrazů nejvíce. Školník nás tam nevědomky zamknul a mělo být i hůř. To když si doma všimli, že někdo z nás není včas doma, a že tudíž jsme asi ,,po škole“. Králíci a seno nepočkají a tak si pro nás z domova přišli.
Škola byla zamčená, my uvnitř v kabinetu a školník se dušoval, že nás neviděl a paní kuchařka a uklízečky taky ne. Až vořech, co šel na prohlídku školy taky, nás prozradil radostným štěkotem. Nic jsme nemuseli vysvětlovat, všem bylo jasno. Chtěli jsme prý vidět tygra sumaterského a ustříhnout mu ty vzácné vousy. Nechali jsme je při tom. Doma mi táta nařezal řemenem, ale jenom trochu. Asi si vzpomněl, jaké to bylo, když chodil do kabinetu pro exponáty on …
Nebyly ještě diaprojektory, ale v kabinetu už byla promítačky na 8 mm film. Žel filmy byly o tom, jak se kácí les, jak se dělá kotec na psa, jak se včela vyrábí med. To nezajímá každého, což nás ospravedlňovalo k tomu podívat se do kabinetu ještě jednou. Tu druhou výpravu jsme uskutečnili už jako páťáci a byla úspěšná. Podruhé jsme se chytit nenechali.


Ve srovnání s dnešním internetem byla výtěžnost informací směšná, a přesto jsme vyrostli a narodili se nám děti a jim zase další. Nevím, zda dnešní školní kabinet obsahuje zrůdy v lihu, papírové tabule, jak na cukrovou řepu a vycpaného vlka, ale mohu sebejistě prohlásit, že já v kabinetu poznal velký kus světa. A až jednou zhasne moje svíce, a budu svědčit někde jinde, neslevím. Školní kabinet by mohl uspět i v konkurenci internetového prohlížeče. Vím, o čem mluvím…..

Žádné komentáře: