úterý 21. dubna 2015

Úvodní slovo k výstavě fotografií Vladimíry Dvořákové ve Cvikově 11.4.2015

Dámy a pánové, co je to fotografie?

Už delší dobu hledám odpověď a nalézám ji v kouzelných obrázcích paní Vladimíry Dvořákové. Známe se, na to, jak je život krátký už dost dlouho, abych mohl vystoupit z řady a pronést okřídlenou větu: „Nejen andělé mají křídla!“ A myslím tím i tuto ženu, fotografku z blízkého Jablonce nad Nisou.
Milá paní Vladimíro, opět jste mi udělala radost. Věnovala jste mi jedno brčko z anděla.. Jak pozoruji ctěné obecenstvo i jemu se vystavené fotografie líbí. Není to jen tím andělským tématem, andělskýma očima autorky, ale i námětem uchopeným zručnýma rukama.
Jsou tomu tři léta, kdy jsem publikoval otevřený dopis autorce dnešní výstavy, z něhož mi dovolte citovat: Vaše fotky mi připadají jako ze zlata, co včelky sesbíraly na květech moruší, chrp, na levanduli. Vaše fotky voní kosmickou vůní, jsou kořením v pytlích zaoceánských lodí, v plachtách, v mracích, v koši na stěžni.
To bylo před třemi léty a vy jste postoupila dál. Za tu dobu jsem napsal pár knížek, omítka na zdech domů, v nichž žijeme, omšela , když v létě pršelo a v zimě foukal severák. Stárneme a ač na paní Vladimíře to není vidět, její fotky zrají jako víno z pozdní sklizně.
Samo slunce se opřelo do její tvorby a zkušený zrak věděl, kdy zmáčknout spoušť. Lovené zvěři nebylo třeba zaplatit životem, ač na hostinském stole jsou připraveny hody, které jen anděl loví fotoaparátem. Není zde pozůstalých, co oplakávají ztracený život.
Ve fotografiích paní Vladimíry se rodí nový život, ten, za kterým fotograf stoupá studeným jitrem k vrcholu zvanému štěstí, naplněním snů a chutí nám něco sdělit.
Je na autorce, aby vyprávěla o tom, co tak bravurně umí. Ať nás potěší a pohladí svým uměním. Uměním, kterého není nikdy dost, paní Vladimíro. Děkuji za krásné zážitky.


Žádné komentáře: