sobota 22. srpna 2015

Tak nějak to chodilo, postaru

Od malička poslouchám: Seď rovně! Dojídej! Potom sedím u okna, je mi blbě a počítám léta… Školka, škola, vojna, vysoká. Žena, děti, rozvod, táta, máma, babičky, děda, autoškola. Kurz jeřábníka. Nemocnice, operace, šedý zákal. Cukrovka, dovolené u moře, hypotéka, děti, jesličky, škola, promoce. Zahrada, vlastní ovoce. Pod námi hospoda U Koláče, domů lahváče v síťovce…
Na nic nešahej! Vem si příklad z bratrance, vem si rovnátka, nos brejle, prášky pořádně zapíjej, měň si ponožky každý den, zdrav hlasitěji, není tě slyšet, zavaž si tkaničku, učeš se, zapni si poklopec,vypni, zapni, přepni tu televizi, převlíkni si postel, zhasínej, zavři - lítají sem komáři, kam bys chodil, zůstaň doma. Umej schody, vyluxuj, utři nádobí, poslouchej když s tebou mluvím, neskákej mi do řeči, nechrápej. Kdo tohle vymyslel, zase mám pravdu, neplivej na zem, kam koukáš, čisti si zuby, oškrab brambory, vyvětrej. Mluvím já, tak mi do toho neskákej…
Mí drazí mentoři, rodiče, učitelé, velitelé, magoři majoři a manželky, člověk by řekl, jděte už někam a nevracejte se. To říci nemohu, jsou mezi vámi i tací, co jsem měl rád. Přesto mi velí hlasem mocným a vyžadovali „pac“, nebo zaštěkej.
Mám rád vše, co dobré jídlo nezkazí, náruč, co teplem omráčí, ale ta cena, kterou se platí léta, ta cena odradí. Poslouchání každý řeší jinak. Neznám nikoho, kdo poslouchat umí. Je chudák, kdo poslouchá a trpí. Není to v nás. Jsou národy, které vysloveně umí poslouchat a dupou při tom jako sloni a libují si v pochodování. Já k nim ale nepatřím. Těch druhých je zákonitě víc. Je mi s nimi líp. Všechno taky nemusím.
Mám v oblibě současné hraniční přechody. Přidáte plyn a jste na druhé straně. Je to úžasné a ten, kdo od malička čekal, až zvednou závory, ten to ocení. Je krásně a jeden si odpočine když nemusí poslouchat rozkazy. Zavání to anarchií. Je to možná pořád lepší než poslouchat různé ty desátníky, četaře a poručíky, kteří ještě dneska mě budí ze sna a chtějí ode mne – nemožné. Probudím se a lituji našeho psa, co zná jen příkazy. Poslouchat, že je hodný. Bojím se, až jednou začne se mnou o tom mluvit. Nebudu mu k tomu moci nic říct.
Zalezu pod stůl a obrátíme si role. On pán, já, jeho milovaný člověk. Asi ho brzo kousnu, přeskočím plot vyměním paní Martu od naproti, za ty, co bydlí pod námi a pokusí-li se mě někdo chytit, tak ho pokoušu, na zadnici. Tam je maso nejlepší. A protože psem nikdy nebudu, vrátím se domů sám…. A budu opět naslouchat slovům, posaď se, podej, přines, ukroj, nasyp, zapiš, nehrb se.

 Tohle není úplně můj příběh. Táta si tohle všechno prožil. Koncentrák, nasazení, vojnu, padesátá léta ve vězení, ženu, co ho milovala, mě, svého syna, řadu zaměstnání. Měl jsem jej taky rád a moc mě mrzí, že když někam jel, že jsem ho pokaždé prosil: Přivez mi... Dnes mě to, tatínku, mrzí. Až se tam nahoře potkáme, řeknu mu: „Odpusť mi!“, a on si, jako pokaždé prohrábne vlasy a řekne mi: „Ty kluku zlatej, nepospíchej, já ti neuteču. Sedni si...“

Žádné komentáře: