čtvrtek 31. března 2016

Kouzla zavařování




            Mamince by raději ruce upadly.. Vy, co víte, co obnáší velké rodinné zavařování už dál číst nemusíte. Pokaždé to doma vypadalo stejně - na rozvod. Táta patřil k dlouhodobým odpůrcům zavařování. Mně to bylo jedno. Doma se zavařovalo v podstatě jen ovoce a zelenina. Řadový zahrádkář zavařoval do vodního skla i vajíčka, prasátko do sádla a houby na sladkokyselo.

            Já sháněl ve městě gumičky. Sousedská výpomoc znamenala tlačit po vesnici dvoukolák plný sklenic s víčky, jejichž břinkot „milují“ psi, pročež štěkají jako o závod. Zavařování je řehole vlastní sektě trapistů, která mou dětskou duši trápila mnoho dní a nocí. Musel jsem naslouchat tichu, když spolu rodiče nemluví, vnímat vůni čehosi, co sice libě voní kořením a octem, ale čeho je moc, je moc... Mým úkolem bylo vytvářet štítky, které jsem popisoval podle obsahů sklenic, jež se jen zvolna plnily. Sice to bylo za úplatu, ale i můj podíl na výsledku vyžadoval soustředění a ruce od lepidla. Matka platila v hotovosti. Moc toho nebylo, ale já spořil na kolo oblíbené značky Eska bez přehazovačky, zhruba za šest stovek. Táta si v té době vydělal na soustruhu v Totexu Chrastava jen o málo víc. Snad i proto maminka zavařovala. Vědět to, tak porozumím, snad je mi dnes už odpuštěno.

            Byt mých rodičů se v těch dnech podobal manufaktuře 19.století. Slyšel jsem, že za války bylo zavařováno vše, a že ještě dlouho po válce bylo zmiňované konzumováno. Nevěřil jsem, až jsem jednoho dne nahlédl do spíže manželů Štípkových na Nové Rudě u Vratislavic. Jsou divy světa, které ve vás zanechají dojem na léta. Já viděl něco, co se tomu velmi podobalo. Snad tisíc skleniček, za které by se nemusila stydět španělská Armada v době, kdy se rozhodla pokořit Anglii. V nich se mísily chutě, barvy, hmoty a naděje na přežití II. světové války (1939-1945), války v Koreji, ve Vietnamu i invaze mimozemšťanů po přistání na Zemi. Do toho nepočítám přidání konzerv v době karibské a berlínské krize…Štípkovi neujídali, spíš přidávali. Bezdětní, ale život jim chutnal. Jak, konzervy, to nevím,  ale co vím, nikdy je nejedli.

            Naše domácí zavařování  začalo ranými meruňkami a končilo cibulovou zeleninou, švestkami a jeřabinami. Brzo se vše přejedlo a nastal čas obdarovávání sousedů, kteří už na zvonění od branky, nereagovali, neboť měli stejné úmysly. Jarem se toho většina odvezla na skládku na kraj blízkého lesa a my kluci do sklenic stříleli praky a házeli na ně kameny.

            Sám jsem se jednou pustil do tvorby švestkových povidel a jejich pozůstatky nalézám ještě po letech na tapetách vysoko u stropu. Asi to byl přeci jen kumšt, zavařit a neponičit zbytek domu. Dnes je to vše o blýskavých etiketách, které džem prodraží a přitom jíte samý cukr. S masem je to zase o soli, éčkách a náhražkách.

            S věkem se vrací doba mládí a konzervy opět přicházejí do módy. Hlavně, aby se nemuselo do války. To by zhořkla každá konzerva, každá vzpomínka na mládí, kouzla maminek v kuchyni o soli a éčkách nemluvě...

Žádné komentáře: