Významný
básník a novinář Jan Neruda se na stará kolena zbláznil a dělal to, čemu se
říká dělat ze sebe na veřejnosti osla. Věřme, že to bylo chorobou, rozpadem
vzácné lidské osobnosti, nemocí, špatným vlivem okolí, ve kterém se ke stáří
pohyboval. Čert to vem, byť bych našel těžko něco srovnatelného v našem
současném světě. Neruda, fyzicky s posluhou, kráčel Starým městem, Malou
stranou a špacírkou bušil do výloh obchodníků s nečeskými jmény a verbálně
je urážel vulgární mluvou, nepřátelskou, nekoordinovanou. Odváděn strážníkem,
hrozil plemeni tomu cizokrajnému, oheň a síru dštil proti nim a jejich
živnostem v Praze. Tehdy mluvící česky a německy tak napůl.
A tak si říkám,
co bude nyní? Evropa se mění a není to pracovitý Číňan, Vietnamec, Japonec, ale
Arab, kdo dnes přichází do staré Evropy, aby tu žil s námi, mezi těmi,
kteří se asimilovali, připutovali a sžili s původními obyvateli tohoto
území.
První
byli Židé, kteří se víc jak tisíc let postupně asimilují a často je dnes
nerozeznáte od původních obyvatel. Němci přišli před osmi sty lety většinou z
Durynska. Osudovým rozhodnutím ve volbách (1935) dali hlasy ďáblovi. Po prohrané válce, kdy jejich mužové bojovali
proti své původní vlasti si podepsali ortel – vyhnání z republiky.
Poslední,
nejmladší skupinou byli cikáni (Romové), kteří rovněž hledali ztracený ráj –
domov a postupně, ne všichni, po staletích kočování se začleňují do většinové
společnosti. Musí. Většinová společnost přestává tolerovat individuální,
extrémní skupinové projevy radosti, smutku, zvýšenou hladinu hluku, negativní
postoj k práci, vzdělání, nedodržování zákonů a pravidel společenského
chování.
Význam
slov „nepřizpůsobivý“ občan hovoří bez předsudků o míře tolerance, která končí
omezováním osobních práv a svobod druhých občanů. Ne všichni nepřizpůsobiví
splňují hodnoty toho, s kým chci žít v paneláku na jedné chodbě,
s kým jsem ochoten se podělit a sdílet radost z osobních úspěchů a
tradic společnosti, která si váží individuálního majetku a vlastnictví každého
chodícího do práce, studujícího, či pobírající důchod za odpracovaná léta.
To
vše tady tady bylo. Ne všichni zapadali do těchto zjednodušených vzorců
chování. Jan Neruda podlehl se vší pravděpodobností zjednodušení obdobného
zhodnocení a v návaznosti na psychické onemocnění ducha opouštějícího
tohoto velikána, se sám vmanipuloval do role soudce i kata společnosti, která
nedostatečně řeší jmenované, načtrnuté – zjednodušené problémy.
Do
Čech přichází první vlna běženců – poutníků, mladých mužů hledajících lepší.
Lepší vše, co doma nemají. Přicházejí ve víře, která je většině lidem v Česku
cizí – ve víře v Mohameda. V té víře, která už celá desetiletí stojí
za teroristickými útoky mající na svědomí smrt bezvěrců, nás Evropanů, kteří
máme i jiné hodnoty, než náboženské. Přicházejí, aby se díky „zákonům EU“
usadili mezi námi a my jim dali možnost začlenit se.
Dosavadní
zkušenosti nás přesvědčují, že ti, co pomoc potřebují, neboť válka ubližuje
především dětem a ženám, by ji dostat měli. Naopak, ti a je jich většina, kteří
naší kulturou, zákony, opovrhují a nemají chuť na tom nic měnit, by měli být
vyhoštěni, nepřijímání. Tady nejsou pomíjeny nároky emigrantů, ale požadavky
někoho, kdo emigrantem není. Toho, kdo opouští domov před válkou, aniž by se
sám snažil v tomto konfliktu nalézt sílu podpořit tu správnou stranu.
„Chci se mít dobře,“ je slabý argument pro někoho, koho bych jako souseda vítal
s otevřenou náručí a pokládal finanční prostředky vynaložené z našich daní na
jeho začlení za produktivní.
Bojím
se příkladu Jana Nerudy a všech, kteří situaci vidí obdobně a mnohdy ještě
kritičtěji. Začlenění islamistů chlapců, mužů a žen bude natolik složité, že ti
politici, kteří v to věří, obhajují téměř neobhajitelné. Budou mít problémy a
nebudou většinovou společností v dalších volbách podporováni. Naší jedinou
nadějí zůstává, že podpora lidí nesrozumitelného jazyka prapodivného písma a
víry je dána omezenými finančními prostředky, které jsou prvním a posledním
argumentem, na které tito lidé slyší. Jsou a budou mezi nimi jedinci, kteří zde
najdou domov, práci, štěstí a mír, který jim byl doma upírán.
Zkušenost
za hranicemi hovoří o jiné praxi, o většině těch, které ovládá náboženství
natolik, že jsou zázemím terorismu, který stále posiluje a hrozí. Není týdne,
abychom neslyšeli, že nevinní lidé, umírají rukou islámského teroristy. Že pod
látkou zahalené Arabky je pás výbušnin. Faktem je, že dosud tomu tak vždy bylo.
Není to příjemný pocit. Dosud to je jen varování, před možným, pravděpodobným
nebezpečím, které nás, žel zaskočilo nepřipravené.
Buďme
vlídní k těm, kteří dodržují úzus společenského chování, kteří nás nebudou
omezovat v našem životě, vnucovat své náboženské zákony, chápání světa,
které je jiné, než naše. Popřejme vybraným, ať zkušební doba, po kterou si
budou zvykat na naše poměry, jim pomůže překonat překážky nového života. Pokud
se jim tady nebude líbit, nebo oni nám, aby mohli svobodně pokračovat jinam, za
štěstím….
Dodržovat
zákony musí všichni bez výjimky i naši nezvaní hosté a pokud tomu tak nebude,
ztratíme šťastný domov všichni. Nehledejme jeden na druhém větší, či menší míru
strachu, strachu z neznámého. Přehlížení problémů může vést jen k
destabilizaci naši společnosti, což si nikdo nepřeje. Nyní jsou na tahu ti, co
vstupují do našeho společenství. Přejme si, aby se nestali hrozbou, která
zachvátila většinu Evropy po posledních útocích v Bruselu.
Žádné komentáře:
Okomentovat