pátek 8. dubna 2016

Konec prvního čtvrtletí roku 2016




Je několik věcí, jejichž samovolný pohyb nechápu. Samostatný život vypraných ponožek, kdy téměř vždy jedna schází, nebo přebývá. Druhá taková anomálie je půjčená knížka. Co svět světem stojí a starý pan Guttenberg zvýšil prestiž své rodiny, jeho vynález má tendenci samovolné pouti po cestách, které začínají jejich půjčením. Nic nepomáhá, knize se domů k původnímu majiteli nechce.
K ochraně takových knih slouží ex libris, razítko, častěji umělecká grafika jednoznačně říkající, jakou knihovnu, a kterého majitele nezbedná knížka opustila. Jistě by se našlo i mnoho dalších věcí, které mají schopnost levitace a úniku podle Hudiniho. Propisky, nůžky, lepidlo, brýle. To je samostatná kapitola. Samovolný únik okulárů je často, aspoň pro ty mé, sebedestrukční. Leží-li na barevném koberci, pak jejich útěk z dosahu mých končetin končí fatálně. A ani brýlemi nekončí snaha mnoha věcí v našem okolí „vzít roha“. Proč to asi dělají?? K čemu se to hlásí, kam spěchají? Já to jenom tuším. Jdou za lepším.
Připomínají ekonomické emigranty, co putují Evropou a hledají, co najít nemohou – ztracený domov, hřejivé slunce Afriky, upřímná slova. To vše první generace emigrantů postrádá. Ve druhé, to už je  jiné. Mají už všechno, ale stále něco hledají, někoho obviňuji z něčeho, za co mohou většinou sami. V mém případě si koupím jiné ponožky, jinou, podobnou knížku, jiný, stále postrádaný deštník. Osadník jiného naturelu si dá na hlavu ručník, nakoupí prach a broky a absolvuje kurz letectví. A je tady řešení, jedno který měsíc, září, prosinec, listopad, řešení nic neřešící.
Ano, ztrácí se mi ponožky, po dešti deštník, brýle, knihy se mi nevrací. Jsem smolař, ale mám i jiné, pozitivní vlastnosti... Používám kapesník, podržím dveře a dám přednost krásné ženě, mám radost z pejska, který si mne rovněž oblíbil. Svět nemusí být jen o sopkách, jsou na něm krásné řeky, lesy a sady plné ovoce, hub, borůvek a malin. Nemusím mít všechno, krásný velký automobil, osobní letadlo, nebo loď. Stačí mi moje láska a láska mých dětí.
Z toho, co nemám, ze ztracených ponožek, brýlí a knih neviním hned cyklisty nebo kominíky, či spiknutí, které zákonitě vedou ti, co mají šikmé oči, křivé nosy... Nehledám a nezabíjím jen pro pocit odplaty a nenávisti. Svět kolem nechci měnit, mám dost svých starostí. Mé chyby jsou jen mými a radosti rád oslavím s těmi, kteří se chtějí bavit.  Ať tedy všude kolem si lidé najdou lidi, co se nechtějí prát. A ponožky a knihy ať najdou svoje pány a svět se stane domovem pro všechny. Pokud zaťukáte a očistíte si boty, pojďte dál...

Žádné komentáře: