pondělí 27. června 2016

Naše děti – naše školství


            Před sto lety chodila většina dětí, naši dědečkové a pradědečkové, do školy bosa. Jednou z těch krásných mohutných školních budov Rakouska – Uherska v Liberci, byla škola U Soudu. Byla poslední a nejmodernější v celé té mohutné řadě škol druhé poloviny 19. století v našem městě. Mohla se pochlubit tím, co ostatním školám scházelo. Vytápěnou podlahou na chlapeckých WC. Chlapci stáli bosi na dřevěných roštech, a odspoda je hřál teplý beton. No, řekněte, to se to chodilo radostně do školy, když tam na vás čekaly takové vychytávky. Takových přívětivých škol bylo na Liberecku povícero. Například všechny školy měly na střeše zvoničku, a pokud by v dosahu zahořelo, pak by se zvonilo na poplach.

            Školy se postupně modernizovaly. Z těch maličkostí co si pamatuji, byla především u nás v Machníně kamna. Do nich se sypalo uhlí po kbelících a bylo to vždy příjemné vyrušení z vyučování, leč i třída plná kouře a srandovního poslouchání školnice paní Šandová, která to vše komentovala neslušnými slovy a posuňky.

            Uhlí… Pamatuji se na ty ohromné hromady uhlí před školou na Husovce, které pan školník vozil dozadu k uskladnění. To vše za 50 let zmizelo. Dnes to už ani ve školách nepáchne dezinfekcí, jako dříve.

            Ještě v 70. letech minulého století byl propastný rozdíl mezi školami ve městě a na vesnici v hygieně. Spousta onemocnění žloutenkou, nemocí špinavých rukou, omluvenek z důvodu nemoci, kdy omluvený musel pomáhat na poli, při sběru úrody. Kdy za trest jezdil neposlušný učitel učit z Liberce do Václavic, do Hlavice, do Rynoltic, do Nového města pod Smrkem.

            Škola by měla zůstat, tak jako armáda a policie bez toho, že její představitelé jsou exponenty politických stran a hnutí, bez politické příslušnosti. Což v minulosti nebylo. A není ani v současné době. Ke škodě řešení problémů šikany a práce s dětmi mimo dobu vyučování v zájmových kroužcích, doučování. Dnes se i výchovné postupy dětských ústavů dostávají do předvolebních polemik na úkor věcné diskuze odborníků na pedagogické půdě.

            Školy, to byla i dětská organizace pionýr, která dříve byla v rámci výchovného systému vtělena do společenských organizací. Dnešní stav mimoškolní výchovy postrádá osobnosti, které by pomohly řešit volný čas dětí, tradiční školní kroužky. Jak se to daří, posuďme sami...

Žádné komentáře: