středa 7. září 2016

Končí prázdniny – dozrál chmel





                Bude tomu 60 let. A není to tak dávno, kdy kolem dvacátého srpna dostávali studenti středních škol „povolávací rozkaz“ na tak zvanou chmelovou brigádu, zhruba 14denní pomoc pěstitelům chmele při jeho sběru, česání...

                Potkalo to mne, tak jako řadu jiných. Nastudoval jsem v literatuře na co se mám připravit. Reportáž Egona Ervína Kische z počátku století – jak pražská chudina jela česati chmel na Žatecko. A to jsem skutečně nemusel. Vyděšen na nejvyšší míru záhy jsem zjistil, že jsem na Litoměřicku v obci Soběnice a že to nemůže být lepší. Opravdové zakončení prázdnin. Už jenom to ubytování, tělocvična, vůně sena, hygiena, práce sice monotónní, ale já si při otrhání lián stavěl vzdušné zámky a bylo mi neskonale fajn. K tomu si připočtěte bezproblémový zdravotní stav a věk 15 let, kdy nic není nemožné a už je na  úžasnou pracovní dovolenou zaděláno.

                Po pracovní směně jsme v partě prolézali okolní prosluněné stráně, trhali ovoce, které zde dozrávalo, okurky rostly volně na polích, jako u nás pod Ještědem brambory. A sluníčko, věřte nevěřte, neslezlo z oblohy. Soběnice, ves, o které jsem nikdy před tím, nikdy potom neslyšel. Náves, rybníček se zeleným planktonem, překrásný kostelík. K němu mě váže velmi hezká vzpomínka. Snažil jsem se dostat do zavřených dveří a velmi starý pán, později mi řekl, že je zdejší farář, mi kostel odemkl. Všude byla krása. Dřevěné, barokní sochy, prastaré lavice, úžasné obrazy, nádherná kazatelna plná zlacených andělíčků. Kostel byl v opravě a tak byl uvnitř rozebrán jako dětská stavebnice. Pan farář mi dal na památku malou dřevěnou růžici z lipového dřeva, a malé žluté sklo zalité v olověném rámu, drobnosti, které byly restaurátory nahrazeny novými skvosty. Dodnes drobnosti ze Soběnického kostelíka mám ve skříni se suvenýry z cest z celého světa. Bumerang z Austrálie, mořské mušle z Filipín, keramické kachle ze Samarkandu, obrovské  šišky z borovic, co rostla při pobřeží Černého moře v Gruzii.

                Celá malebná obec byla vlastně shlukem krásných statků za úhlednými kamennými zídkami, plná barokních ozdobných prvků, kde datování počátku bylo zachyceno na jednom statku v úhledném kamenném rámečku – druhá polovina 16.století. Doba sklizně byla i časem, kdy vše je v obci podřízeno sklizni chmele. Všichni spěchali, aby dostali suchou úrodu pod střechu. Tím chci i říct, že  vyvařování nic moc. Do ešusu a lžící do zažívacího traktu. A věřte, nestěžoval jsem si. Chutnalo i na dlouhých lavicích, venku brzo ráno, nebo pozdě večer, kdy už padla rosa. To  už svítily hvězdy a plál měsíc. Krajina a čas, na které patnáctiletý kluk nezapomněl. Ahoj, mé chmelnice, Soběnice, lidé, s nimiž jsem se tam stýkal.

Žádné komentáře: