čtvrtek 29. září 2016

O budoucnosti nejen na pohlednicích




            S odsunem Němců odešla radost z cestování. Ubylo aut. Děti si hrály na vozovce, kudy jelo tak jedno auto do hodiny. Na cestě z Hrádku nad Nisou do Liberce jste nepotkali jiné motorové vozidlo. A to byla ke spatření trofejní německá vojenská obojživelná auta, americká s dřevěnými bočnicemi, auta na dřevoplyn, nádherné motorky se sajdkárami a různá motokola.

            Sám jsem si mnohokrát vyzkoušel sezení mimo kabinu auta na nouzovém sedadlu, tváří k autům, která jela za námi. Bylo to sedadlo výklopné, úložný prostor, do kterého bylo velmi riskantní cokoli dát, přesto jsem v něm jako dítě rád cestoval.

            Vše postupně změnila auta Tudor a Minor, dlouhá životnost předválečných tatrovek, škodovek a  aerovek, vozů cizích značek, jako třeba oplů, manů, aut převážně německých značek. Do konce padesátých let minulého století se stále ještě dala srovnat doprava osobními a nákladními auty, s dopravou koňskými a kravskými potahy, bez ještě neexistující kamionové dopravy. V té době naprostá většina výroby opouštěla továrny v nákladních vagonech po železnici.

            Byla to doba naprosto nepochopitelná pro současného člověka. Struktura dopravy osob a nákladů se za posledních padesát let naprosto změnila. Jako sběratel historických pohlednic mohu říci, že už naši otcové a dědové zhruba před sto, sto dvaceti léty viděli tehdejší dopravu jako neúnosnou a na „pohlednicích budoucnosti“ téměř každého města plánovali visuté koridory závěsných automobilů, tramvají, letadel, vznášedel, která města naplňují cestovním ruchem domácích, ale i vždy potřebných zahraničních turistů. Obrázky na pohlednicích jsou plné letadel (dvoj- i trojplošníků), vzducholodí, balónů tak, jak si naši předci představovali přepravu z místa na místo za sto let. Úsměvné a inspirující pohledy do budoucnosti.

            Po železničních kolejích se ještě prohání parní lokomotivy, ale potraviny po městě stále rozvážejí kůň, kráva, pes, oslík, popřípadě i kozy. Mezi nimi si hrají děti s obručí, lidé už cestují tramvají, jiní mávají z ponorky, z lodí na řekách, na přehradách, třeba z té liberecké.

            Budoucnost. Svět doznal v uplynulých sto letech v přepravě osob a materiálů snad největších viditelných změn. Paradoxně k tomu přispěly i dvě světové války, které posunuly  dopravu na přední místo v přesunu vojsk a vojenské techniky v co nejkratším možném časoprostoru. Samotná výroba současných osobních aut, se od dob honosných kočárů, do kterých se zapřahal kůň,  změnila především v pohonné jednotce - od benzínového motoru po elektromotory a auta využívající stlačený plyn. Vozidla hromadné dopravy pokořila představivost i těch nejodvážnějších „pohlednic budoucnosti“. Je otázkou, kam až zajde automobilismus budoucnosti, doprava našich dětí a jejich dětí. Kam se posune dopravní ruch příštího století? Je možné zvětšit kapacitu současných cest, nebo se v budoucnosti lidé budou přepravovat jinak? Umět tak nahlédnout do budoucnosti, asi bychom byli velmi překvapeni.

Žádné komentáře: